Anti-mixul de marketing

Marcus Victor Grant

consultant in strategie de comunicare si resurse umane

Am observat anume tendinte in ariile trainingului, consultantei, coachingului in dezvoltarea personala, profesionala si spirituala pe piata romaneasca, din 2004. As vrea sa impartasesc aceste observatii cu voi, din punctul de vedere al marketingului si mai precis al pozitionarii.

Sa ne gandim de exemplu la un training pe care o companie l-a externalizat unei agentii de relatii publice. Acesta este un exemplu bun si potrivit. Ei bine, am sa scriu despre un exemplu opus.

Ca o baza fundamentala in promovarea unui produs, trebuie sa existe o piata. Aceasta piata, pentru seminariile in dezvoltare personala si profesionala, a inceput sa se dezvolte din 1998, odata cu primele traininguri de analiza tranzactionala si programare neurolingvistica au fost tinute la Bucuresti, Timisoara si Iasi. De atunci, piata a crescut, asa cum e normal, si a aparut o diversificare a nevoilor. Mai intai, exista o anumita piata cu clienti interesati de autocunoastere si dezvoltare de sine. Apoi au aparut nisele, iar acum ne referim deja la piete diferite. Asta cere o anume distinctie si selectie fina a instrumentelor si abordarilordisponibile pentru a promova produsul sau serviciul, fie ca e vorba de un seminar, un eveniment, un produs multimedia, un site web sau carti.

Am urmarit cu atentie, in perioada 2007-2009 anunturile care au fost postate pe grupul de yahoo Dezvoltare profesionala. De asemenea, am urmarit evenimentele care adunau profesionisti pe aceste subiecte: Business Edu, Empower, Salonul (Inter)National de Psishologie, Festivalul Body Mind and Spirit, presa economica si dedicata, comunicarile pe web ale companiilor si profesionistilor in domeniu. Astfel, am constatat cateva lucruri in comun, care tin de abordari riscante pe care si le-au asumat.

Exista nevoi diferite:

personale: inteligenta emotionala, inteligenta financiara, autocunoastere, creativitate, motivatie, life coaching, gestiunea obiectivelor, invatare eficienta (citire rapida, memorare, concentrare), comunicare interpersonala si relationare, stima de sine, leadership, gestiunea stresului si a emotiilor, relaxare, analiza grafologica, etc.

profesionale: branding personal, soft skills, training de expertiza nisat (inclusiv tehnic), training vocational (actorie, improvizatie, scenaristica, regie, pictura, teatru, desen), business ocahing, persuasiune, vanzari, gestiunea carierei, orientare profesionala, team-building, management, etc.

spirituale: rugaciune, iertare, meditatie, channeling, trainguri de influenta orientala, terapie regresiva, proiectii astrale, pishologie transpersonala, intepretarea visurilor etc.

Orice produs/serviciu poate fi plasat, teoretic, in mai multe cosuri. Puteai sa faci asta si sa scapi cu basma curata… pana prin 2008. Dar acum nu se mai poate. Au umblat prea multi cu cioara vopsita si nevoia de educare a pietei se resimte tot mai pregnant. In realitate, orice produs poate apatine numai uneia din aceste trei categorii: personal, profesional sau spiritual. Modalitatea de separare se poate face in mod transant in functie de cine plateste pentru asta si de ce.

Poti sa speri, de exemplu, ca la un seminar de advertising de 2 zile ce costa 300 de euro, vor veni studenti si dadace? Nu cred. La un asemenea seminar vor veni profesionisti cu experienta sau anumite companii care ar putea plati pentru instructia catorva oameni.

Poti sa te astepti in mod onest ca o companie sa plateasca pentru un seminar de gestiunea stressului sau pentru un workshop de creativitate? Foarte putin probabil. Ceea ce nu poate fi masurat nu aduce return on investment (ROI), prin urmare este mult mai probabil ca oameni care platesc din buzunarul lor sa vina la asemenea seminarii. Cand am prezentat, la sfarsitul lui 2007, un proiect dedicat reducerii stresului in organizatii, Calin Fusu, fondatorul Neogen, m-a intrebat ce se poate face pentru a creste stresul din organizatii, nu sa-l reduca.

De asemenea, nu te poti astepta in mod serios ca profesionisti seriosi motivati de cariera sau companii vor plati ca sa exploreze visarea, vietile anterioare sau viitoare, universuri paralele, vorbitul cu spiritele sau vindecarea chakrelor.

In marketingul politic, exista un principiu: focuseaza-te pe cei care au intentia sa voteze. Daca vinzi un tip de training, nimeni nu se poate certa cu tine cu privire la faptul ca ar putea fi interesant, dar intrebarea care se pune este: plateste cineva pentru asta?

Spre exemplu, eu as fi interesat sa urmez seminarii de fotografie de razboi, sau tehnici de supravietuire in conditii extreme, sau de o formare serioasa in coaching, dar nu as plati pentru asa ceva, pentru ca este prea in afara focusului meu. Eu sunt in primul rand marketer, profiler in HR si autor. Ma poti convinge sa particip la seminarii despre cum se concepe o poveste, promovare pe internet, poate ceva pe legislatie de afaceri, dar nu ma vei vedea niciodata platind pentru un seminar despre care n-am perceptia ca-mi va aduce ROI in maxim un an. Nu ma vei vedea, pentru ca nu se poate. Chiar daca admit ca e interesant, util sau mi-ar place, nu as da bani pe asta si, mai mult, nu as participa nici pe gratis (pentru ca timpul meu valoreaza bani). Si, inainte de a trimite mesaje unei piete potentiale, ia-ti cateva momente sa te gandesti cui te adresezi.

Am vazut o multime de oameni ce confundatu dezvoltarea personala cu cea profesionala sau dezvoltarea personala cu cea spirituala. In primul rand, de exemplu, atunci cand sustii un seminar bazat pe anumite convingeri sau principii care au o legatura cu spiritualitatea, exista riscul ca asta sa declanseze un conflict cu participantii care au alte convingeri. Eu de exemplu nu cred in vieti anterioare, universuri paralele, fantome sau OZN-uri pentru ca m-am documentat stiintific in aceste arii si am aflat cum au au fost demonstrate ca fraude, tendinte inselatoare sau evenimente usor explicabile prin teorii diferite. Respect dreptul fiecaruia la parerea proprie, fara sa fiu neaparat de acord cu ea. Unul din lucrurile pe care le valorizez cel mai mult la adevarata dezvoltare personala este respectul pentru propriul model asupra lumii. Cand apreciez cu adevarat asta, nu adopti o atitudine de genul: “Ai sa vezi ca am dreptate si tu te inseli si eu de fapt sunt mai luminat(a) decat tine pentru ca am mintea mai deschisa!”. Atunci se poate spune ca respecti cealalta persoana cu adevarat.

Daca ai un produs/serviciu care cade intr-una din aceste categorii, marketeaza-l corespunzator, daca vrei sa fii inteligent(a). Altfel, creste riscul de SPAM si intri in competitie cu altii care ar putea sa o considere competitie neloiala. Daca stii ca nu poti face o treaba buna, atunci macar angajeaza un profesionist. Unul din cele mai rele lucruri care se pot intampla este sa ai un furnizor care isi imagineaza ca ofera un anumit tip de produs, cand in realitate se adreseaza unei piete complet diferite.

M-am saturat ca de mere padurete de anunturi pe forumuri, comunicate de presa, descrieri de seminarii, anunturi de evenimente care pot dovedi numai lipsa de seriozitate a oamenilor care le promoveaza. Unii oameni, ca sa se distreze, se uita la sitcomuri. Eu citesc revista presei si mai ales comunicatele de presa. Astfel, descopar fara surprindere aberatiile pe care semi-profesionale pe care cei ce au aroganta sa se considere oameni de relatii publice le scriu in fiecare zi in sectiunile de business.

Nu-mi pasa daca urmezi seminariile Chartered Insistute of Marketing, sau ale International Coach Federation, sau ale Guvernului Romaniei, sau ale lui Richard Bandler ori Dalai Lama. Promoveaza-te corespunzator sau pregateste-te sa-ti pierzi vremea si rabdarea clientilor imaginari cu SPAM!

Traducere a articolului Marketing Un-Mix de Marcus Victor Grant, publicat initial pe Analytic Vision la 12 septembrie 2009. Reprodus de aici. Copyright © Marcus Victor Grant 2009 pentru versiunea in limba engleza. Copyright ©Marcus Victor Grant , 2015, pentru versiunea in limba romana

Leave a Reply

Your email address will not be published.