Evaluarea la 360 de grade pentru branding personal

Marcus Victor Grant

consultant in strategie de comunicare si resurse umane

Motto:

“Doar daca sti cine esti nu vei fi vulnerabil la ceea ce spun altii.”

Dr. Phil McGraw

In acest articol, scriu pe scurt despre o metodologie de investigare a imaginii personale pe care cineva interesat de brandul sau personal o poate folosi pentru a reusi sa se cunoasca mai bine si sa-si identifice, in scopuri promotionale, punctele forte si punctele slabe. Folosesc acest proces de 10 ani si atat eu, cat si clientii mei in consultanta si training s-au bucurat de rezultatele lui, care pot fi obtinute prin efort perseverent.

Evaluarea la 360 de grade (“ce?”-ul)

In fiecare an, realizez o evaluare la 360 de grade cu privire la cum sunt perceput de oameni din diferite arii si campuri din viata mea, care imi spun 4 lucruri care le plac, cu care rezoneaza pozitiv, sau pe care le apreciaza si 4 lucruri care nu le plac, care ar necesita imbunatatire sau in legatura cu care sunt ingrijorati in privinta mea.

Cu totii avem acele asa-numite puncte oarbe, lucruri pe care nu le stim despre noi insine. Uneori, altii ne cunosc mai bine sau, cel putin, au o anumita premisa de intelegere ce ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine. Sunt sigur ca fiecare persoana are o experienta de a se cunoaste pe sine mai bine prin intermediul observatiilor altora. Aceasta se intampla mai ales cand inteligenta interpersonala este mai dezvoltata decat inteligenta intrapersonala.

Exista doua categorii de oameni carora le cer feed-back (“cine?”-ul)

1. Oameni care au reusit sa ma cunoasca pentru o anumita perioada de timp sau cu care am lucrat o vreme, atat din planul personal (rude, prieteni, cunostinte, colegi de apartament, intalniri sentimentale, activitati legate de hobby) cat si din planul profesional (clienti, colaboratori, web 2.0, traineri, coachi).

2. Oameni cu care m-am intalnit o data sau de doua ori cu diferite ocazii (evenimente de networking, traininguri scurte, oameni cu care am comunicat prin internet, intalniri sentimentale).

Criteriul principal pentru a alege acesti oameni este sa fi avut contact cu ei in ultimul an si sa am o reprezentare echilibrata intre aceste categorii si campuri in care pot fi cunoscut din punct de vedere personal. De aceea, planific sa intreb cateva zeci de oameni, pentru a avea un raspuns complet de la cel putin jumatate dintre ei.

Exista doua scopuri principale ale acestui exercitiu (“cum?”-ul si “cand?”-ul)

In primul rand, este vorba despre dezvoltare personala. Am anumite directii ale dezvoltarii personale in fiecare an, bazat pe opiniile mele, dar nu pot face o evaluare obiectiva pana cand nu cer parerile celorlalti, o data pe an. Totusi, am facut la un moment dat ceva mai special: am facut de asemenea o analiza pe perioada 2006-2012. Am reinterpretat datele si am publicat concluziile.

In al doilea rand, este vorba despre evaluarea brandului personal. Este important sa cunosc care sunt principalele atribute care ma definesc in ochii celorlalti. Asta ma ajuta sa inteleg cum sa ma comunic pe mine in modurile cele mai naturale. Daca oamenii au tendinta sa ma perceapa intr-un anumit mod, atunci este mai usor sa comunic despre mine in directia acelor aspecte care sunt percepute natural de altii.

Copyright (C) ŠJů, 2012. Licenta CC BY-SA 3.0

Copyright (C) ŠJů, 2012. Licenta CC BY-SA 3.0

Metodologia (“cum?”-ul)

Ca metodologie, iau 4 atribute pozitive si 4 atribute negative de la toti oamenii care mi-au dat un raspuns complet. Apoi, caut tipare si identific atributele comune din aceste tipare, in corespondenta cu importanta pe care o au, masurata in puncte. Apoi, fac un top al atributelor principale, pozitive si negative. Cer in fiecare an de la oameni diferiti, la telefon sau online sau fata in fata, pentru ca este important sa ai o parere obiectiva. Cateodata, caut raspunsuri de la oameni pe care i-am intrebat in anii anteriori, dar asta acopera sub 10% din cei pe care ii intreb. De obicei, exista mai mult decat suficienti indivizi pe care sa-i intreb pentru prima data, in fiecare an, in toate categoriile.

Cele mai frecvente obiectii pe care le aud sunt: “oh, dar nu te cunosc atat de bine!”, fie ca vine de la cineva care ma cunoaste de 7 ani sau de la cineva pe care l-am intalnit in toamna trecuta; “Oh, dar esti OK asa cum esti, cine sunt eu ca sa judec ce e bine si ce e rau in ce te priveste?” – din nou, asta nu ajuta la dezvoltarea stimei de sine. De fapt, cel mai probabil voi uita ce mi-a spus fiecare, dupa ce notez. Sunt mai degraba interesat, in acest proces, de media tuturor parerilor subiective.

Daca ti-a placut acest articol, atunci iti recomand si aceste articole despre metodologia pe care am dezvoltat-o.

Evaluarea la 360 de grade conceputa de Marcus Victor Grant – principii generale

Feed-back la 360 de grade

Traducere a articolului “4+, 4- de Marcus Victor Grant, publicat initial pe Analytic Vision la 14 ianuarie 2012. Reprodus de aici. Copyright © Marcus Victor Grant, 2012 pentru versiunea in limba engleza. Traducere de Marcus Victor Grant. Copyright © Marcus Victor Grant, 2015-prezent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *