Ce trebuie sa stie romanii despre FATCA
Doru BULATA – Presedintele Comisiei de Conformitate ARB
Presiunea crizei economice asupra bugetului federal american si cresterea exponentiala a evaziunii fiscale de peste hotare au condus la introducerea, in octombrie 2009, a unui nou proiect de lege in Senatul S.U.A., care avea ca scop reducerea evaziunii fiscale, considera Doru Bulata, Presedintele Comisiei de Conformitate Asociatia Romana a Bancilor.
Pana la acea data, functiona un program similar, instituit de fiscul american, care se dovedise insa nefunctional. In 2001, grupul bancar UBS, inregistrat in acel program, a agreat sa plateasca 780 milioane de dolari penalitati pentru ascunderea informatiilor referitoare la conturile cetatenilor americani. Ineficienta acelui program, precum si estimarile referitoare la pierderi de aproximativ 100 de miliarde de dolari anual din taxe neplatite au fost printre cele mai puternice argumente pentru schimbare. Asa a aparut FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act), promulgata ca lege de presedintele american pe 18 martie 2010.
Pachetul legislativ FATCA cere institutiilor financiare non-americane, in baza unui acord interguvernamental sau in mod independent, sa furnizeze fiscului american informatii referitoare la clientii cu cetatenie americana sau care au obligatii fiscale fata de S.U.A. si referitoare la conturile acestora, privind titulari, adrese, solduri sau operatiuni efectuate. De asemenea, in situatia in care aceste persoane nu isi indeplinesc obligatiile fiscale, institutiile financiare au posibilitatea de a efectua retineri la sursa in favoarea fiscului american.
Impunerea, printr-un act normativ emis de legislativul american, de obligatii unor institutii din afara S.U.A., pe cheltuiala acestora, a generat controverse fata de legitimitatea FATCA. Pentru a reduce apetitul catre non-conformare, FATCA prevede si posibile sanctiuni fata de institutiile care ar opta pentru ignorarea prevederilor sale, printre cele mai dure si comune fiind aplicarea unei retineri de 30% sub forma de penalitati aplicate sumelor ordonate de platitorii americani in conturile institutiilor financiare non-conforme, dar si izolarea internationala in ceea ce priveste fluxurile de bani in valuta americana prin nedecontarea operatiunilor cu institutiile financiare participante din pricina incetarii relatiilor de corespondent bancar.
Departamentul Trezoreriei S.U.A. propune doua modele de acorduri interguvernamentale (IGA) care pot fi incheiate cu statele care doresc sa colaboreze pentru a facilita implementarea si conformarea cu FATCA a institutiilor rezidente. Primul model permite institutiilor semnatare sa raporteze direct organului fiscal national, care apoi retransmite aceste informatii, conform specificatiilor din acord, organului fiscal american. Acest model vine si el in doua variante, una bazata pe reciprocitate si alta in care informatiile sunt furnizate unidirectional doar catre fiscul american. Prin cel de-al doilea model, statele semnatare permit institutiilor rezidente sa furnizeze direct informatii catre organul fiscal american, angajandu-se sa elimine barierele legale referitoare la protejarea informatiilor clientilor, fiscalitate etc.
Pana acum, toate IGA semnate au fost incheiate dupa primul model, cu exceptia Elvetiei, care a optat pentru a doua varianta. Pana la finalul anului 2013 au fost incheiate 15 IGA, exceptand jurisdictiile dependente ale coroanei britanice. Printre cele mai importante state care au incheiat acorduri se regasesc: Marea Britanie, Franta, Germania, Italia, Olanda, Spania, Elvetia, Irlanda, Danemarca, Norgevia, Japonia si Mexic. Dintre toate insa, singurul acord functional in prezent este cel incheiat cu Mexic. La polul opus, intr-o declaratie oficiala, directorul adjunct pe probleme juridice al Bancii Centrale Chineze a mentionat ca “Legislatia Chinei in domeniile fiscal si bancar nu permite institutiilor rezidente sa se conformeze FATCA direct”. De asemenea, Rusia, desi nu a eliminat posibilitatea incheierii unui acord IGA in viitor, solicita reciprocitate totala.
In cazul statelor care nu au incheiat inca un acord IGA, fiscul american a deschis pe 19 august 2013 un portal pe care institutiile financiare se pot inscrie incheind astfel un acord direct cu autoritatea fiscala americana si asumandu-si astfel obligatiile de raportare direct catre aceasta. Programat initial pentru 1 ianuarie 2014, termenul final de activare a prevederilor FATCA referitoare la aplicarea sanctiunilor pentru non-conformare a fost mutat pe 1 iulie 2014.
Desi autoritatile romane au initiat demersuri interne de consultare a partilor interesate in legatura cu incheierea unui acord si pastreaza deschisa posibilitatea incheierii unui acord IGA, negocierile cu fiscul american sunt inca la inceput. Astfel, daca un acord nu va fi incheiat pana la 1 iulie 2014 si in lipsa oricarui angajament asumat de autoritatile nationale, institutiile financiare din Romania se vor afla intr-o situatie foarte dificila. Ele vor fi nevoite sa aleaga intre a se inregistra pe portalul FATCA pentru a deveni conforme, cu riscul de a-si incalca obligatiile legale nationale in domeniul bancar, care se afla in contradictie cu prevederile FATCA, sau de a nu se inregistra si astfel a-si asuma riscul de a suporta sanctiunile impuse de legislatia americana.
In mod neobisnuit pentru un proiect de lege american, in cazul FATCA, Congresul nu a solicitat o analiza cost-beneficiu efectuata de catre comitetele specializate. Cu toate acestea, conform unei declaratii a Asociatiei Specialistilor in Infractiuni Financiare din S.U.A., beneficiile asteptate se situeaza la 800 milioane de dolari anual. In ceea ce priveste costurile de conformare, acestea sunt mai greu de estimat. Cifrele stipulate in presa variaza intre sute de milioane si 10 miliarde de dolari. In Marea Britanie, spre exemplu, intr-un raport publicat de HMRC, autoritatea fiscala britanica, se mentioneaza un numar total de 75.000 de entitati afectate de FATCA, care vor trebui sa faca un efort total de conformare situat intre 0,9 si 1,6 miliarde lire sterline si sa suporte costuri anuale de 50-90 milioane lire sterline. Conform declaratiei lui James Broderick, Director General la J.P. Morgan, divizia de management al activelor pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa, costurile de conformitate individuale ale marilor grupuri bancare multinationale ar ajunge la 100 milioane de dolari, costurile totale la nivel mondial, suportate de institutiile financiare, ridicandu-se la aproximativ 8 miliarde de dolari. Daca aceste valori se dovedesc a fi reale, FATCA nu va reusi decat in 10 ani sa-si acopere costurile, care in cea mai mare masura sunt acoperite de catre institutii financiare non-americane. Posibila ineficienta a programului l-a facut pe Directorul J.P. Morgan sa concluzioneze ca “ar fi mai simplu pentru toata lumea sa semneze un cec catre fiscul american”.
Costurile nu au fost insa singurul argument impotriva viabilitatii FATCA. De la aparitia actului legislativ s-a creat si un curent de opinie negativ in jurul acestuia, impunerea legislatiei americane si a penalitatilor asupra entitatilor rezidente in alte state creand un periculos precedent si incalcand suveranitatea acestora, precum si punand institutiile financiare din aceste state in situatia ingrata de a incalca legislatia nationala specifica in domeniul protejarii datelor cu caracter personal si nu numai. Refuzul anumitor institutii financiare de a se conforma, daca se va produce la o scara suficient de mare, ar putea avea efectul revers, afectand negativ moneda americana si scazand apetitul investitorilor in active americane, implicit veniturile trezoreriei. De asemenea, unele institutii financiare ar putea opta pentru o politica de neacceptare a clientilor americani, ceea ce ar afecta negativ cetatenii americani care traiesc si muncesc in afara granitelor. Intr-un articol publicat de BBC pe 26 septembrie 2013, Tom Geoghegan pune pe seama FATCA cresterea tendintei cetatenilor americani de a renunta la cetatenie. Conform articolului sau, in trimestrul 2 din 2012, 1.131 de persoane au renuntat la cetatenie fata de 189 in aceeasi perioada a anului precedent, cresterea semnificativa datorandu-se noului act normativ. Numarul este inca mic, comparativ cu cele 6 milioane de americani care traiesc in strainatate, dar FATCA se afla inca in perioada de implementare. Dupa 1 iulie 2014, cand FATCA va deveni operationala, numarul americanilor care renunta la cetatenie ar putea sa creasca semnificativ.
In pofida acestor adversitati, FATCA merge inainte. Autoritatile americane si lobby-ul american in lume continua sa promoveze implementarea sa. Ritmul semnarii de acorduri IGA pare sa fi incetinit. Conform site-ului Price Waterhouse Coopers au fost semnate si publicate pana in prezent 19 acorduri IGA, 22 se afla in diferite stadii de negociere, in vreme ce 14 state se afla in faza de evaluare a optiunilor, purtand doar discutii preliminare fara a fi declansat procesul de negociere, printre acestea numarandu-se si Romania. Intre timp institutiile financiare trebuie sa decida daca asteapta incheierea unui acord IGA sau vor opta pentru a se inregistra pe portalul FATCA. Cel mai probabil, bancile de pe piata interna care sunt parte a unor grupuri bancare mari vor actiona in aceeasi directie cu banca mama, creand mecanisme de raportare centralizate. Pana la 1 iulie mai sunt doar 5 luni, astfel incat majoritatea bancilor de pe piata fac deja eforturi considerabile in vederea conformarii FATCA.
Daca acest proiect va fi unul de succes, scazand nivelul evaziunii fiscale la nivel mondial si odata cu aceasta creand un control superior asupra fluxurilor de bani, reducand implicit si banii murdari spalati prin mediul bancar si criminalitatea sau va fi doar un experiment nereusit, intrand in notele de subsol ale istoriei globalizarii, doar timpul o va dovedi.
Leave a Reply