De ce ar trebui sa vina un constructor german din domeniul auto in Romania?

daimler

Raluca DAMII

La finele lunii martie premierul Victor Ponta anunta semnarea unei intelegeri “cu una dintre cele mai mari si mai prestigioase companii auto din Germania, care va deschide o fabrica in Romania”. De aici pana la speculatiile despre venirea unor companii arhi-cunoscute precum Mercedes, BMW sau Volkswagen a fost drum scurt. Insa aceste nume au fost o urmare a  nespecificarii obiectului de activitate al companiei ce urma sa  vina. S-a presupus (eronat) ca va veni  o companie constructoare de autovehicule, insa s-a dovedit ca  era vorba de o companie producatoare de piese auto.

 Ziarul financiar a publicat recent mai multe materiale in care anunta venirea companiei germane Daimler , producatoare de masini  si de piese auto. Fabrica va fi situata in Cugir, judetul Alba si va avea drept obiect de activitate principal constructia de piese pentru motor. Este a doua fabrica a companiei germane  aici, prima avand o activitate centrata pe constructia de cutii de viteze pentru Mercedes.

Investitia nemtilor in aceasta fabrica ar putea fi, cu putin noroc, doar punctul de plecare a unui val de investitii pe teritoriul romanesc, iar aducerea unui constructor auto german ar putea iesi din terenul improbabilitatii. Daca nemtii sunt multumiti de mersul lucrurilor in tara noastra, acest fapt ar putea incuraja dezvoltatorii din industria auto din Gemania sau alte state sa isi deschida puncte de lucru aici. Mai ales ca in Romania piata constructiilor de masini este in prezent compusa din Dacia Renault si Ford. Iar modelele pe care acestea le fabrica nu sunt concurente, nici ca dimensiuni nici ca preturi.

Care ar fi avantajele venirii unui constructor auto german in Romania?

Nemtii au o faima a lucrurilor bine facute, a orientarii spre evolutie si a incheierii parteneriatelor si afacerilor cu cantarirea chiar prea exacta a tuturor factorilor de influenta.

Avantajele lor:

Este suficienta o plimbare de 5 minute prin oricare oras al Romaniei ca sa se observe ca masinile germane concureaza serios cu cele romanesti la numar. Nu ar fi deci chiar atat de rau sa se implice pe o piata in care cumpararile sunt oricum masive, fie si de la reprezentantele auto deja prezente (pentru ca daca nu ar face vanzare, s-ar inchide fara regret) . Este adevarat ca multe achizitii se fac de pe piata second hand germana, insa in aria masinilor noi scaderea costului coroborata cu pretul drumului si a taxei de inmatriculare ar putea contracara fenomenul. Productia in Romania le-ar permite cu siguranta aceasta diminuare  a costurilor masinilor, nu cu mult, insa uneori cu suficient pentru a determina decizia cumparatorului roman. Avantajele germanilor sunt o data de ordin financiar, apoi legislativ si nu in cele din urma strategice.

 Avantajele noastre

Daca in imobiliare puterea de cumparare e oarecum proportionala cu costurile din tarile in care se petrece tranzactia, nu acelasi lucru se intampla in aria vanzarilor de masini. Puterea de cumparare a masinilor noi in Romania nu concureaza cu puterea de cumparare a masinilor noi in strainatate. Lucru care se vede si in modalitatile de finantare oferite de institutiile financiare din punct de vedere al timpului: in Romania o achizitie de autovhicul pentru persoane fizice ajunge la “maturitate” in aproximativ 5 ani iar in alte state achizitia se face intr-un an sau doi. Si inca aceasta nu reflecta un raport al salarizarilor prin comparatie. Scaderea costurior este asadar un plus pe care cumparatorul roman nu il poate ignora. Apoi poate exista o presiune din partea nemtilor in ceea ce priveste imbunatatirea starii drumurilor in tara noastra. Nu mai este un secret nici pentru americani ca avem “very bad streets”. De la rezolvarea acestei probleme ar putea incepe o dezvoltare multi-directionala, insa aceasta face obiectul unei alte dezbateri aprige.  Nu in  ultimul rand, crearea locurilor de munca completeaza lista avantajelor. Ford Craiova are 3750 de angajati iar Dacia Renault are 13 000 de angajati, fiind pe locul al II-lea in Romania dupa numarul de angajati conform unui top realizat de doingbusiness.ro.

Investitia straina ramane asadar o oportunitate de dezvoltare a Romaniei si  a statelor mai putin dezvoltate, in general. Amplasamentul central-european ar putea constitui un avantaj bun de luat in seama atunci cand exista posibilitatea de intelegere cu alte state intr-o perspectiva de afaceri sau de investitii.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *