Interviu cu Iulian Dascalu: Reusita afacerii tine, in primul rand, de idee si de munca, de foarte multa munca
In data de 31 mai 2012 a fost inaugurat unul dintre cele mai ambitioase proiecte imobiliare din Romania – Ansamblul Palas din Iasi. In acest context am realizat un interviu cu domnul Iulian Dascalu, Presedintele Iulius Group, dezvoltatorul proiectului Palas, incercand sa surprindem tainele reusitei unei afaceri de asemenea anvergura.
Reporter: Sunteti unul dintre antreprenorii cei mai de succes ai Romaniei. Fiecare dintre ei au povestea lor de succes. Care a fost prima afacere pe care ati inceput-o si cum ati pornit-o? Cum ati ajuns la imobiliare? Ce v-a inspirat?
Iulian Dascalu: Am plecat la drum in lumea afacerilor la inceputul anilor ’90, cand am investit economiile personale intr-un lant de magazine specializate pe incaltaminte, dupa care a urmat Centrul Comercial Iulius, in 1995 si Centrul Comercial Terra, in 1996.
In business-ul cu mall-uri am intrat in anul 2000, odata cu deschiderea Iulius Mall Iasi, la acea vreme singurul centrul comercial de tip mall din afara Bucurestiului si al doilea din tara. Ideea de la care am pornit a fost aceea de a implementa un concept nou pe piata romaneasca, o “reteta de retail” care sa ii determine pe clienti sa revina cu placere, un mix de shopping, dining si entertainment ale carui reguli au fost descoperite si “patentate” cu succes, zeci de ani in urma, in Statele Unite ale Americii, una dintre cele mai dezvoltate piete pe segmentul de retail.
Realizarea primului mall a fost cu certitudine o provocare, un risc asumat, intrucat la momentul respectiv lumea era foarte sceptica, insa am anticipat potentialul urias al pietei, iar ulterioara evolutie ascendenta a retelei Iulius Mall mi-a confirmat aceste asteptari. Nu am inventat nimic, doar am avut curajul de a adapta realitatii romanesti o realitate occidentala.
Dupa Iasi, in 2005, a urmat Iulius Mall Timisoara, extins in 2009, devenind astfel cel mai mare mall din afara Capitalei. In 2007, am inaugurat Iulius Mall Cluj, iar un an mai tarziu, Iulius Mall Suceava. Au fost perioade foarte dinamice, in care compania Iulius Group a dezvoltat si cate trei proiecte simultan si s-a impus ca lider in topul operatorilor de centre comerciale de tip mall.
Reporter: Multi dintre antreprenorii de succes, CEO sau presedinti de companii multinationale, cum ar fi Marius Ghenea sau Dan Pascariu, dupa modelul celor de peste hotare, in special a celor din SUA, impartasesc din experienta acumulata prin intermediul unor conferinte sau in ipostaza de lectori a unor cursuri de antreprenoriat. V-ati gandit vreodata sa va aflati in aceasta ipostaza? Credem ca discursurile dumneavoastra ar fi de un real aport in educatia antreprenoriala din Romania.
Iulian Dascalu: Nu m-am gandit la acest aspect si nici nu am primit, pana acum, o astfel de propunere. Dupa mai bine de 20 de ani de business, am ajuns la concluzia ca nu exista legi sau modele universal valabile care sa garanteze reusita, ci doar situatii din care se poate invata ce a fost bine sau mai putin inspirat pentru o anumita situatie de business.
Reporter: Se spune ca aveti calitati de leadership de exceptie, ca oamenii pe care ii conduceti in cadrul grupului va urmeaza din convingere si pasiune. Care sunt ingredientele? Cum reusiti acest lucru?
Iulian Dascalu: Forta unei companii sta in echipa, iar tinta Iulius Group a fost intotdeauna aceea de a forma specialisti, atat pe leasing, marketing, administrativ, cat si in domeniul financiar, juridic etc. Faptul ca multe dintre serviciile specifice dezvoltarii si operarii unui mall nu au fost externalizate, iar personalul este implicat de la stadiul de idee in cazul unui proiect, a contribuit semnificativ la crearea sentimentului de apartenenta la un scop comun tuturor. Noi nu doar dezvoltam proiecte de la zero, ci le pozitionam pe piata, le administram sau, mai bine spus, le “crestem” ca pe copiii nostri. Aceasta este politica dupa care ma ghidez si pe care o transmit mai departe echipei de management, astfel incat membrii acesteia sa simta ca lucreaza pentru propria companie.
Reporter: Ati avut drept model de antreprenor vreo persoana care sa va inspire in afacerile dumneavoastra?
Iulian Dascalu: Nu am avut un model pe care sa il fi urmarit indeaproape, dar am admirat si stimez in continuare oameni de afaceri, de la noi sau din afara, care si-au marcat evolutia in business prin originalitate, perseverenta si curaj.
Nu am fost discipolul cuiva, dar au existat persoane care mi-au influenta in bine, intr-o proportie mai mare sau mai mica, traiectoria profesionala si m-au ajutat sa imi canalizez energia spre ceea ce m-a inspirat.
Reporter: Din punctul dumneavoastra de vedere, care sunt premisele ca o afacere sa reuseasca, sa devina de succes?
Iulian Dascalu: Exista o intreaga literatura care ne invata pasii succesului, insa sunt sceptic ca cineva poate proclama ca a descoperit reteta. Dupa ani de experienta, consider ca un concept sanatos de afaceri, o echipa valoroasa, munca pasionata si serioasa constituie premisele reusitei.
Reporter: Care sunt principalele aspecte care ar putea periclita reusita unei afaceri?
Iulian Dascalu: Un plan de afaceri fara o estimare realista a pietei sau bazat pe oportunitatile de moment, necunoasterea in detaliu a domeniului de business, o echipa de management insuficient pregatita, neadaptarea la schimbarile de pe piata si multe altele.
Reporter: Cat din reusita unei afaceri se datoreaza hazardului si cat actiunilor personale?
Iulian Dascalu: Asa cum am mai spus, reusita afacerii tine, in primul rand, de idee si de munca, de foarte multa munca. Sigur, pot exista situatii cand businessul poate inregistrat brusc o evolutie ascendenta, influentat de un anumit context favorabil, dar de scurta durata. Insa, actiunile echipei si strategiile realiste raman la baza unui business stabil, sanatos si matur.
Hazardul, asa cum ii spuneti, iti poate scoate in cale o persoana sau te poate pune in fata unei situatii care iti deschide noi perspective sau unghiuri de abordare a unei situatii. Dar, daca nu supui totul analizei si iti bazezi business-ul pe intamplare, pe conjucturi favorabile, pe speculatii de moment, afacerea va avea soarta unui castel de nisip.
Reporter: Proiectul Palas reprezinta expresia unei maturitati in conducerea afacerilor in imobiliare, mai ales in contextul uneia dintre cele mai aprige crize financiare internationale. Finalizarea lui a dovedit un succes nu doar prin anvergura investitiei si dimensiunea arhitecturala, dar si printr-un management de exceptie in conditiile in care dezvoltatori internationali cu experienta au esuat. Care au fost premisele acestei reusite? Care au fost principalele obstacole de care v-ati lovit?
Iulian Dascalu: Dezvoltarea ansamblului Palas a reprezentat o provocare profesionala pentru intreaga echipa, un proiect complex in care a fost pusa in valoare experienta de management acumulata in cei peste 12 ani de existenta a retelei Iulius Mall. Este un proiect pe care l-am dezvoltat intr-o etapa de maturitate a companiei Iulius Group.
Intr-adevar, Palas este un proiect startat inainte de criza si remodelat in timpul ei. Atunci cand a venit criza, lucrarile de constructie erau deja incepute, dar la un stadiu care ne-a permis sa adaptam proiectul noilor cerinte de pe piata. Fiind un ansamblu urbanistic mixt, am regandit o parte din functiuni, astfel ca am redus partea de rezidential, acesta fiind si cel mai afectat sector. In consecinta, ne-am focalizat pe comercial, office si pe servicii. Pe de alta parte, un alt avantaj a fost acela ca avem o retea de mall-uri cu un portofoliu de peste 800 de firme si nu experimentam pentru prima oara un astfel de proiect. Interesul retailerilor s-a resimtit in contractele semnate, atat pe partea de retail, cat si pe cea de office.
Pe parcursul dezvoltarii am intampinat provocari, inerente, de altfel, pentru o investitie de anvergura Palas si ma refer la provocari de ordin tehnic, financiar, operational etc. Din punctul de vedere al constructiei, Palas a fost un proiect complex, unicat in Romania si, indraznesc sa spun chiar si in estul Europei, care a implicat peste 2.000 de firme din intreaga tara si de peste hotare, peste 3.000 de muncitori, tone de materiale, solutii ingineresti de ultima generatie si mii de ore de lucru. Pentru realizarea lucrarilor au fost consultati numerosi profesori si specialisti din mediul academic (Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi”, Academia Romana, Universitatea “Al.I.Cuza”, Gradina Botanica etc). Pentru multi dintre noi, cei care am fost implicati in edificarea ansamblului, Palas a reprezentat poate un proiect cu care te intalnesti doar o singura data in viata.
Din punctul de vedere al procesului de leasing, Palas a insemnat incheierea unor parteneriate solide cu finantatorii si retailerii internationali si nationali.
Reporter: Din punctul dumneavoastra de vedere, care va fi impactul socio-economic al ansamblului Palas asupra urbei Iasului?
Iulian Dascalu: Palas este cel mai important proiect realizat de compania Iulius Group si cea mai mare investitie privata realizata in aceasta zona, in valoare de 265 milioane de euro.
Conceptul “lifestyle center”, pe care ansamblul Palas il aduce in premiera in Romania, reprezinta un pas firesc de la mall-urile traditionale la dezvoltarile cu caracter mixt, care combina functiuni diverse. Palas reprezinta o dezvoltare a unui “oras” in mijlocul unui mare oras, care transforma total centrul Iasului si inglobeaza atractii variate, atat indoor, cat si outdoor, de la mall, strada comerciala, cladiri de birouri, hoteluri, apartamente, pana la gradina publica, amfiteatru in aer liber, patinoar etc. Astfel, din acest punct de vedere, centrul multifunctional Palas este un proiect complet, care va propulsa Iasul in topul clasamentelor de profil si va reconfirma pozitia companiei Iulius Group drept cel mai mare dezvoltator si operator de centre comerciale de tip mall.
Pe de alta parte, ansamblul Palas a adus beneficii cuantificabile inca din perioada de constructie. Din 2007 si pana la finalizarea lucrarilor, aportul proiectului la bugetul local al Primariei Municipiului Iasi a fost de peste 2,5 milioane de euro (taxe pentru autorizatii de construire, impozite, taxe locale etc.). Alte 2 milioane de euro s-au indreptat spre diferite institutii locale, precum Inspectoratul de Stat in Constructii, Oficiul de Cadastru, Ordinul Arhitectilor, Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National etc. Peste 3,7 milioane de euro au fost investite in relocari: parc de joaca pentru copii in Copou, baza nautica si terenuri de tenis in zona Cicoare, camin de batrani in Bucium.
Beneficiile financiare de anvergura, care demonstreaza impactul economic pe care Palas il va avea asupra orasului, sunt cele rezultate odata cu inaugurarea ansamblului. In urmatorii 10 ani, peste 20 de milioane de euro vor reveni municipalitatii din impozitul pe cladiri si terenuri, iar cele peste 4.000 de locuri de munca permanente vor mari bugetul de stat cu circa 8,5 milioane de euro anual, din impozite ale salariatilor si angajatorilor.
Si cladirile de birouri ale ansamblului au atras un numar important de companii multinationale, cu precadere din domeniul IT (Amazon, Endava, Centric IT, Danieli Engineering, Bentley Systems), ceea ce ne indreptateste sa credem ca Iasul devine un pol al acestei industrii, mai ales ca potentialul oferit de Iasul universitar este imens.
Si din punct de vedere al infrastructurii, Palas a adus numeroase imbunatatiri de ordin tehnic in centrul orasului, precum prima parcare subterana din Iasi si cea mai mare si mai moderna din Romania, o investitie in valoare de 73 milioane de euro. Totodata, 8 milioane de euro s-au indreptat spre consolidarea versantilor si instalarea unui sistem performant de drenuri, iar retelele de utilitati au fost modernizate in intreaga zona.
Ansamblul Palas a fost creat incat sa raspunda cerintelor publicului indiferent de varsta, care are acum posibilitatea sa isi petreaca timpul liber atat in interiorul mall-ului, cat si in natura, in gradina publica, in care s-au investit 2,5 milioane de euro. Am startat organizarea de evenimente si activitati artistice, astfel incat suntem convinsi ca, in scurt timp, Palas va deveni nucleul vietii culturale din Iasi.
Palas a insemnat si o ocazie unica pentru cei care cerceteaza viata urbei, sapaturile arheologice realizate cu aceasta ocazie, scotand la lumina marturii ale trecutului pe care istoricii le cunosteau doar din scrierile carturarilor. Aceste vestigii au fost expuse in ansamblul Palas, pentru ca iesenii si turistii sa ia contact direct cu istoria acestui loc, odinioara Curtea Domneasca a Iasilor.
Reporter: Ce va urma dupa Palas? Un alt proiect imobiliar si unde?
Iulian Dascalu: In perioada urmatoare, strategia noastra vizeaza operarea portofoliului companiei, compus din ansamblul Palas si cele patru mall-uri Iulius din Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Suceava.
Reporter: Aveti in vedere si o strategie investitionala de patrundere in plan international?
Iulian Dascalu: Deocamdata, planurile noastre au vizat doar Romania, insa nu respingem ideea daca vor exista oportunitati viabile.
Reporter: In incheiere, ce mesaj transmiteti iesenilor, precum si tuturor celor care va calca pragul in mall-rile pe care le detineti in tara noastra?
Iulian Dascalu: Sa vina la Palas, in “inima orasului” si la Iulius Mall pentru a se bucura de tot ceea ce aceste realizari ale companiei Iulius Group ofera, pentru ca viata comunitatii sa se schimbe in bine.
Profil companie Iulius Group Iasi
1. IULIUS MALL IASI – primul mall construit in afara Bucurestiului. A fost inaugurat in aprilie 2000. In urma a doua procese de extindere, suprafata construita a mall-ului a ajuns la 38.000 mp, dintre care peste 24.000 mp inchiriabili. Mall-ul de la Iasi reprezinta o investitie totala de 29 milioane euro. IULIUS MALL IASI cuprinde peste 200 de magazine ale unor renumite brand-uri nationale si internationale, cinematograf multiplex cu 5 sali si o zona de food court. Vizitatorii au la dispozitie o gama variata de locatii in care isi pot petrece timpul liber: restaurante, cafenele, cofetarii, casino, sali de bowling si biliard, KidsLand.
Branduri: Adidas, Altex, Bam Boo, Bata, Be in Time, Bershka, BSB, Carrefour Market, Carturesti, Cinema City, Diverta, Fox, Il Passo, Jolidon, Lorange Exclusiv, Guara, House of Art, Kenvelo, KFC, Marionnaud, Massimo, McDonald’s, Meli Melo, Musette, Nichi, Nike, Noelle, Office Shoes, Oysho, Pull&Bear, Sabrini, Samsonite, Springfield, Stefanel, Steilmann, Stone Creek, Stradivarius, Triumph, U-Man, Zara etc.
2. IULIUS MALL TIMISOARA – cel de-al doilea mall din reteaua nationala Iulius a fost inaugurat in octombrie 2005, investitie totala in valoare de 105 milioane euro. In urma lucrarilor de extindere din anul 2009, suprafata construita s-a dublat, ajungand la 177.613 mp, IULIUS MALL TIMISOARA devenind cel mai mare mall din afara Capitalei.
Branduri: Accessorize, Auchan, Adidas, Bata, Bershka, Bigotti, C&A, Camaïeu, Carturesti, Cinema City, Coccodrillo, Champion, Deichmann, Douglas, Ecco, Flanco, Garel Paris, Geox, Guess, H&M, Hervis Sports, Intersport, KFC, Kultho, Mango, Massimo Dutti, Media Galaxy, Motivi, Musette, New Yorker, Nike, , Office Shoes, Oltre, Orsay, Pizza Hut, Premaman, Pull&Bear, Samsonite, Sarra Blu, Segafredo, Sephora, Sony Center, Starbucks, Stefanel, Steilmann, Stradivarius, Swarovski, Terranova, The Body Shop, Triumph, U.S. Polo, World Class, Yves Rocher, Zara etc.
3. IULIUS MALL CLUJ – este cel de-al treilea mall al retelei nationale Iulius, inaugurat in noiembrie 2007. Cu o suprafata construita de 147.848 mp, dintre care 51.730 mp inchiriabili, IULIUS MALL CLUJ este o investitie in valoare de 80 milioane euro. Mall-ul de la Cluj cuprinde peste 170 de magazine, hypermarket-ul Auchan, cafeneaua Starbucks, cinematograful multiplex Cinema City cu 10 sali, food court, patinoar in aer liber, o parcare subterana si una terana cu un total de 2.500 de locuri.
Branduri: Accessorize, Auchan, Bata, Bershka, Calliope, Calvin Klein, Camaïeu, Carturesti, Cinema City, Deichmann, Ecco, Geox, Guess by Marciano, H&M, Health Academy World Class, KFC, Marionnaud, Massimo Dutti, Mc Donald’s, Motivi, Mustang, Orsay, Pizza Hut, Pull&Bear, Samsonite, Sephora, Starbucks, Stradivarius, Subway, Swatch, Terranova, Tommy Hilfiger, Zara etc.
IULIUS BUSINESS CENTER este o cladire de birouri clasa A, cu o suprafata totala de 8.120 mp, inaugurata in luna ianuarie 2008. Imobilul este inchiriat in proportie de 100% de companii prestigioase, precum Office Depot, Genpact, Endava.
4. IULIUS MALL SUCEAVA – cel de-al patrulea mall din reteaua Iulius a fost deschis in noiembrie 2008. Investitie de peste 60 milioane euro, IULIUS MALL SUCEAVA are o suprafata construita de 62.884 mp. Cei 49.750 mp inchiriabili cuprind 150 de magazine cu branduri nationale si internationale, hypermarket-ul Auchan, magazinul de bricolaj Bricostore, o zona de entertainment pentru copii, food court cu o capacitate de 1.200 locuri, casino, un teren de fotbal, patinoar sezonier amenajat in aer liber, cel mai mare club de bowling si biliard din Suceava si o parcare cu 1.300 de spatii.
Branduri: Adidas, Auchan, Bigotti, Bricostore, C&A, Casino Metropolis, Carturesti, Dinoland, Flanco, Intersport, Kenvelo, Junker, H&M, Mc Donald’s, Meli Melo, Motivi, Motor, Samsonite, Sephora, Sprider Stores, Steilmann, Terranova etc.
5. ANSAMBLUL PALAS IASI – Axat pe conceptul “lifestyle center”, PALAS cuprinde: Palas Mall si Palas Shopping Street, trei cladiri de birouri clasa A, hoteluri de 4*, gradina publica, cinema multiplex, patinoar sezonier, pavilion muzical, amfiteatru in aer liber, cea mai mare parcare subterana din tara de aproximativ 2.500 locuri, apartamente si un perimetru de entertainment, toate pe o suprafata construita de 270.000 mp.
Branduri: Auchan, H&M, Massimo Dutti, Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Tommy Hilfiger, Subway, C&A, Stefanel, New Look, Douglas, Humanic, LC Waikiki, Hervis Sports, Nikon, Levi’s, Motivi, Oodji, L’Occitane, Sephora, Intersport, Ecco, Il Passo, Deichmann, KFC Drive Thru, Pizza Hut Delivery etc.
Sursa: Iulius Group
Proiectul Palas Iasi in date si imagini
1. ANSAMBLUL PALAS
- Dezvoltator: compania IULIUS GROUP
- Ansamblu arhitectural multifunctional
- Total suprafata construita: 270.000 mp
- Investitie: 265 milioane euro
- Premiat la Targul International de Retail si Real Estate de la Cannes cu distinctia “Best Retail Development over 20.000 sqm” (2007)
2. AMPLASARE SI ACCESIBILITATE
- Situat in zona ultracentrala a Iasului, in imediata apropiere a emblematicului Palat al Culturii.
- Beneficiaza de proximitatea principalelor institutii de stat si a celor mai importante obiective turistice ale orasului.
- Pozitionat de-a lungul principalei artere rutiere si pietonale din zona.
3. CE ADUCE NOU
- Primul proiect de tip “lifestyle center” din Romania
- Un parc devine principala ancora a unui proiect de retail
- Prima strada comerciala de nivel occidental din tara
- Branduri in premiera in Romania
- Prima parcare subterana din Iasi, cea mai mare si mai moderna din Romania
- Amfiteatru si cinema in aer liber
- Vestigii arheologice puse in valoare
4. FUNCTIUNILE PALAS
- Conceptul “lifestyle center” presupune combinarea functiunilor: comercial, office clasa “A”, hotelier, entertainment, cu segmentul de servicii, precum si importante spatii dedicate activitatilor culturale si de recreere, mix care va atrage anual peste 9 milioane de vizitatori.
- Zona comerciala
- PALAS Mall – 54.200 mp GLA, 170 de magazine
- PALAS Shopping Street – 6.300 mp GLA, 25 de locatii
- United Business Center -3 cladiri clasa “A”, 20.000 mp GLA
- Hoteluri de 4*
- Parc
- Amfiteatru si cinema in aer liber – in curand
- Centru sportiv si SPA – in curand
- Parcare subterana – circa 2.500 locuri
- Componenta de entertainment si loisir
- Apartamente moderne si spatioase
5. RETAIL: BRANDURI INTERNATIONALE SI NATIONALE
- Palas Mall si Palas Shopping Street
- 195 de magazine in peste 60.500 mp GLA
- Marci de renume in premiera
- Branduri internationale si nationale
- Food court – peste 1.300 locuri
- Restaurante, cafenele si patiserii
- Cinema multiplex cu 10 sali
- Hypermarket Auchan
- KidsLand
- Club de bowling si biliard
6. OFFICE CLASA A
- United Business Center – centrul de afaceri PALAS
- 3 cladiri de birouri, 20.000 mp GLA office clasa “A”
- Companii prezente: Amazon Romania, Endava, Groupama Asigurari, Raiffeisen Bank, Volksbank, Travel Tech, Bentley Systems, Centric IT Solutions, Danieli Engineering.
- Servicii publice: Centrul Medical Arcadia, cafeneaua Papillon, Gregory`s, Raiffeisen Bank, Unicredit Tiriac Bank, EximBank etc.
7. PARCAREA SUBTERANA
- Circa 2.500 de locuri in cea mai mare parcare subterana din Romania
- Prima parcare de acest gen din Iasi
- Investitie de 73 milioane de euro
- Sistem inteligent de management al parcarii pentru monitorizarea
- traficului si indrumarea soferilor spre locurile disponibile
- 5 niveluri de parcare sub PALAS Mall
- Primele 60 de minute gratuite, 30 de minute gratuite pentru manevre de iesire
- La cumparaturi de 100 lei, clientii primesc inca o ora de gratuitate
- Tarif de numai 2 lei/ora
8. PARCUL PALAS
- Parcul PALAS este principala ancora a ansamblului.
- Primul parc din oras cu gazon special, pe care iesenii pot calca si se pot relaxa in voie.
- 50.000 de arbusti si 1.000 de copaci, transportati din Italia, cu peste 150 TIR-uri.
- Lac si ponton cu foisor
- Fantani arteziene si caderi de apa
- Patinoar sezonier
- Pavilion muzical pentru concerte
- Carusel venetian pentru copii, pictat cu imagini ale Iasului de odinioara
- Piatete multifunctionale pentru expozitii si targuri tematice
- Amfiteatru si cinema in aer liber – in curand
- Vestigii arheologice
9. DESCOPERA ISTORIA ORASULUI IASI!
- Lucrarile pentru edificarea ansamblului Palas au reprezentat sansa cercetarii arheologice a gospodariei fostei Curti Domnesti din Iasi. Este unica gospodarie a unei resedinte voievodale din Moldova care a fost cercetata arheologic pana in prezent.
- Descoperirile sunt pastrate in situ si marcate in pavajele din interiorul noilor constructii, altele translate in gradina publica, iar pietrele si alte obiecte vor fi concentrate intr-un spatiu de tip lapidarium.
Sursa: Iulius Group
Sursa foto: Iulius Group.
Ar fi fost foarte interesant de vazut cum vede domnul Iulian Dascalu din perspectiva capacitatii de consum a populatiei din Iasi dar si impactul aparitiei palas asupra celorlalti retaileri, micii intreprinzatori.