Administratia locala “pura” si formula de angajare “1 din 1”

Ionel BostanIonel BOSTAN

In anul 2010, cand criza era deja impamantenita la noi, Guvernul introducea (prin OUG nr.63) normative de personal in functie de marimea comunelor si oraselor. Asa se face ca, de atunci, s-a urmarit intrucatva corelatia organigramelor cu numarul de locuitori comunicat de INS. Insa, influenta data de modificarea acestui indicator nu a fost nici pe departe una dramatica asupra respectivelor organigrame.

Aceasta pentru ca inghetarea si, mai mult, comprimarea severa a cifrelor privind personalul primariilor se datoreaza cu totul altei cauze. Este vorba de aplicarea vreme de patru ani a masurii ocuparii unui singur post, la sapte (posturi) eliberate. Doar astfel ne putem explica de ce daca in 2010, administratia publica locala “pura” (adica fara personalul platit de la capitolele de invatamant, asistenta sociala si sanatate) cuprindea 203.000 salariati, azi numara doar in jur de 135.000 salariati.

Evident, nu a contat defel ca, dupa normativele de personal in functie de categoria de unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala (comuna, oras, municipiu, judet, sector) si in functie de numarul de locuitori, numarul maxim de posturi ar fi permis existenta a 176.130 salariati. Nu se ajungea aici daca regula “1 din 7” evita primariile care aveau un numar de posturi mai mic decat numarul maxim admisibil dupa normativele aratate. Faptul ca OUG nr.34/2009 (cea cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale pentru autoritatile administratiei publice) a operat si in prima parte a anului curent, i-a impins pe multi primari la acte de magie manageriala. Amintim ca aceasta este norma juridica prin care s-a introdus regula “1 din 7”, adica restrictia angajarii de personal cu respectarea conditiei: daca se vacanteaza 7 posturi se poate organiza concurs pentru ocuparea unui singur post. Insusi Executivul nostru, recunostea recent (in Nota de fundamentare a OUG nr.77/4 iul. a.c., http://www.mdrt.ro/userfiles/nf.pdf) ca “urmare a acestei restrictii multe autoritati locale au ajuns in situatia in care unele primarii mai au doi sau trei angajati inclusiv primarul si viceprimarul. O astfel de situatie genereaza imposibilitatea functionarii in conditiile respectarii prevederilor legale si indeplinirii atributiilor conferite prin diferite acte normative.” Dar sa vedem ce schimbari sunt preconizate prin Ordonanta amintita, respectiv OUG nr. 77/2013 pentru stabilirea unor masuri privind asigurarea functionalitatii administratiei publice locale (…).

Mai intai ca se stabileste un numar de personal pe fiecare categorie de unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, in functie de numarul de locuitori, plasat sub cel stabilit pe baza normativelor de personal din 2010. Totusi, s-a avut in vedere ca “autoritatile administratiei publice locale care au posturi ocupate, in aparatul de specialitate, sub numarul stabilit prin ordonanta de urgenta pot ocupa posturile respective”. Apoi, pentru evitarea blocarii unor sume pentru finantarea posturilor vacante ce exced numarului minim stabilit, acestea se reduc (prin desfiintare). Reducerea prin desfiintare nu este aplicabila posturilor unice (cele ale caror atributii nu se regasesc intr-o alta componenta organizatorica) si nici celor care nu sunt de administratie pura (personal didactic, medical, de asistenta sociala etc.). Urmarind asigurarea functionalitatii administratiei publice locale, desfiintarea exclude “posturile vacante determinate ca diferenta intre numarul posturilor corespunzator categoriei unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale prevazute in Anexa nr. 1 si numarul posturilor ocupate, stabilit potrivit prevederilor pct. 1 din anexa la OUG nr.63/2010 (…)” (cf. art.1, al.2, lit.”a”, din OUG nr.77/2013).

Pentru comune, de pilda, respectiva anexa recurge la o ierarhizare a acestora pe cinci niveluri, in functie de numarul locuitorilor la inceputul anului trecut. Schema primariei dintr-o comuna cu mai putin de 1500 locuitori nu va putea numara mai mult de 9 posturi, in timp ce alta cu un numar de locuitori cuprins intre 3001 si 5000, va putea dispune de 15 salariati etc. Pe ansamblu, acum se pare ca avem de-a face cu un cadru normativ care vine sa puna ordine intr-un domeniu care a fost multi ani criticabil, desi, asa cum am aratat, pedala taierilor bugetare este tinuta inca apasata. Ceea ce ar putea oferi totusi o minima satisfactie este faptul ca, dupa efectuarea tuturor ajustarilor de personal reiesite din aplicarea OUG nr.77/2013, regula “1 din 7” devine istorie. Altfel spus, abrogandu-se art.22 din OUG nr.34/2009, care a consacrat fatidica masura “1 din 7”, este repusa in drepturi formula normala “1 din 1”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *