web analytics

Uniunea Bancara Europeana, element cheie al procesului de consolidare a sistemului bancar (6)

egeorgescu

Elena GEORGESCU, director adjunct al Directiei Gestiunea Crizelor Financiare din cadrul BNR

Schema Europeana privind Garantarea Depozitelor

Al treilea pilon al Uniunii Bancare este cel care priveste crearea unei scheme europene de garantare a depozitelor bancare.

Trebuie insa mentionat ca infiintarea unei scheme supranationale de garantare a depozitelor care sa asigure protectia depozitelor deponentilor in cazul colapsului unei banci nu a fost conturata inca, fiind mai degraba considerata prioritara constituirea unei retele alcatuita din schemele nationale de garantare. Astfel, odata agreata aceasta solutia, propunerea va asigura ca fiecare stat membru dispune de un fond de garantare a depozitelor care trebuie sa fie finantat, ex-ante, in mod corespunzator.

In aceasta problematica, in prezent, putem vorbi despre eforturile institutiilor europene de a reconfigura Directiva 1994/19/CE privind sistemele de garantare a depozitelor, modificata succesiv prin Directiva 2005/1/CE si respectiv Directiva 2009/14/CE. Reconfigurarea vizeaza emiterea unei noi directive care abroga Directiva 1994/19/CE si o inlocuieste, aducand in acest fel imbunatatiri suplimentare obiectivului de protectie a deponentilor

Intre elementele de noutate ale directivei recofigurate se regasesc: simplificarea si armonizarea aranjamentelor de plata, reducerea perioadei in care se face plata deponentilor de la 20 de zile in prezent la 7 zile lucratoare, introducerea unor angajamente de finantare ex-ante, care includ un nivel tinta minim stabilit, in general, la 0,8% din depozitele garantate care trebuie constituit in cadrul unei perioade de 10 ani, adica pana in 2024, accesul mai facil la informatiile privind schemele de garantare pentru deponenti si pentru banci, acordarea de imprumuturi, pe baze voluntare, intre schemele nationale de garantare. Un important element de legatura intre Directiva BRR (element al pilonului II al Uniunii Bancare) si cea reconfigurata referitoare la schemele de garantare a depozitelor, este acela prin care acestor scheme li se permite sa contribuie la finantarea rezolutiei institutiilor de credit, in conformitate cu Directiva BRR.

Se poate asadar constata, cu usurinta, ca demersurile intreprinse, pana in prezent, in acest domeniu nu sunt de natura a conduce la cristalizarea elementelor care sa contureze cel de al treilea pilon al Uniunii Bancare in viziunea in care acesta a fost prezentat odata cu lansarea proiectului privind constituirea Uniunii Bancare, spune Elena Georgescu.

Revenind asupra procesului care a condus la aprobarea de catre PE in luna aprilie a.c. a directivei reconfigurate, trebuie mentionat ca proiectul acesteia a fost transmis, la data de 12 iulie 2010, de catre Comisia Europeana Parlamentului European, care a adoptat in plenara din 16 februarie 2012 o prima pozitie cu privire la acesta.La data de18 februarie 2014 Consiliul UE a ajuns la un acord politic cu privire la textul revizuit, fapt care a permis aprobarea acesteia de catre PE in cadrul sesiunii sale plenare din 15 aprilie a.c.

Potrivit textului directivei reconfigurate, statele membre vor avea la dispozitie o perioada de 1 an de la data publicarii sale pentru a transpune in legislatia nationala dispozitiile acesteia.

“Personal apreciez ca suntem extrem de norocosi pentru ca putem fi deopotriva si martorii si artizanii reconfigurarii, atat a viziunii noii arhitecturi de supraveghere la nivel pan-european, cat si a celeiprivind rezolutia bancara. Pe de alta parte, de aici rezulta si insemnate responsabilitati care ne revin, pentru ca daca ceea ce am construit nu ajuta la atingerea scopului urmarit prin proiectul vizand crearea Uniunii Bancare, inseamna ca am dat gres.

Efortul in privinta resurselor de personal si al implicarii autoritatilor nationale competente, si de supraveghere, si de rezolutie, in procesul de negociere a fost urias. O spun din perspectiva omului care a participat la negocierea regulamentelor aferente ambilor piloni, si a celui care vizeaza Mecanismul Unic de Supraveghere si, pana la un punct destul de avansat, si a celui privind Mecanismul Unic de Rezolutie. Negocierile, cel putin pe pilonul 2, al MUR, s-au derulat intr-un ritm alert, astfel incat aprobarea regulamentului sa se poata realiza in actuala legislatura a Parlamentului European”, spune Elena Georgescu.

“Autoritatile nationale au depus un efort foarte mare , pentru ca de foarte multe ori s-au trimis de pe o zi pe alta modificari ale prevederilor documentelor care alcatuiesc pachetul MURcare au impus formularea de puncte de vedere care nu puteau fi obtinute decat dupa analize serioase si temeinice, in corelatie cu dispozitiile actelor normative relevante.. Si discutiile la nivel de trialog au fost organizate cu o frecventa foarte ridicata. Important este ca a existat vointa politica si, intr-adevar, se astepta ca acest proiect de constituire a Uniunii Bancare sa fie solutia potrivita pentru evitarea cauzelor care au stat la baza crizei financiare. Acesta este motivul pentru care a avut loc o reconfigurare a arhitecturii de supraveghere la nivel european proiect care nu isi poate atinge adevaratele valente decat in stransa corelare cu instituirea unei model centralizat, la scara europeana, de solutionare a bancilor care nu mai sunt viabile prin aplicarea unei abordari unitare a procesului de scoatere ordonata a acestora din piata si cu evitarea suportarii costurilor aferente de catre contribuabili, continuand, intr-o etapa viitoare cu un eventual proiect de instituire a unei formule institutionale supranationale de garantare a depozitelor.Este insa adevarat ca proiectul este foarte amplu, foarte indraznet si fara precedent. Un oficial al BCE spunea ca acesta reprezinta, de departe, cel mai important proiect demarat la nivelul UE de la infiintarea acesteia. De aceea este foarte important cum se va finaliza”, adauga Elena Georgescu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *