web analytics

ROMANIAN OUTSOURCING SUMMIT 2015

outsourcing2015_880x470b

The Diplomat – Bucharest a organizat pe 26 martie, Hotel InterContinental Bucuresti, prima editie a ROMANIAN OUTSOURCING SUMMIT 2015.

 Evenimentul a fost organizat cu sprijinul partenerilor strategici Outsourcing Advisers, ABSL– Asociatia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri, ANIS – Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii, partenerii gold Societe Generale European Business Services, Total Soft, Wipro, partenerii Endava, Genpact, JLL, Noerr, PwC, SCC, UCMS Group si suportul APDETIC (Asociatia Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia informatiilor si Comunicatiilor) si Cluj IT.

Romania reprezinta una dintre cele mai importante destinatii pentru investitorii in serviciile profesionale de externalizare precum BPO, ITO sau SSC, un segment estimat la aproape1.2 miliarde de Euro si mai mult de 60.000 de profesionisti activi pe piata locala. Alaturi insa de o crestere constanta inregistrata in ultimii ani in Romania, aceste servicii se confrunta cu provocari in ritmul de crestere asteptat.

 The Diplomat – Bucharest prezinta ROMANIAN OUTSOURCING SUMMIT 2015, ce si-a propus la prima editie sa sublinieze evolutia locala a serviciilor profesionale de externalizare si solutiile concrete pentru dezvoltarea acestora pe piata din Romania.

DECLARATII – SESIUNI DE DISCUTII

 

SESIUNEA I: MEDIUL LOCAL DE INVESTITII IN SERVICIILE DE EXTERNALIZARE, OPORTUNITATI & PROVOCARI

Amalia Sterescu, Senior Business Consultant, Outsourcing Advisors: Peste 6.100 de locuri de munca noi in aceasta industrie in urmatorii doi ani datorita schemelor de ajutor de stat

 Vreau sa putem sa construim un brand de tara, in care outsourcing-ul sa fie emblematic pentru ceea ce se intampla in Romania si sa avem un lobby mult mai puternic prin canalele clasice. In plus, avand in vedere ca in urmatorii doi ani vor fi create peste 6.100 de locuri de munca in aceasta industrie, datorita schemelor de ajutor de stat, ar fi minunat daca ar exista in fiecare an un pool de resurse gata pregatit si perfect aliniat la nevoile mediului de business. Astfel, nu va mai fi nevoie sa investim foarte multi bani in traininguri pentru a imbunatati competente de limba straina sau alte abilitati tehnice. Ar fi minunat sa existe acest parteneriat strategic cu Ministerul Educatiei pe termen lung, astfel incat sa avem predictibilitate si sa stim ca ne putem baza pe niste resurse bine pregatite pe termen lung pentru aceasta industrie.

 Radu Puchiu, Secretar de Stat, Guvernul Romaniei: Se fac eforturi pentru crearea unei platforme guvernamentale care sa contina informatii despre industrie

 Outsourcing-ul este un subiect important pe agenda noastra, astfel ca se fac eforturi pentru crearea unei platforme guvernamentale care sa contina informatii despre industrie si sper sa le concretizam. Reducerea CAS-ului cu cinci puncte procentuale nu influenteaza [n.r. pozitiv] doar acest sector, ci este un lucru important pentru toata lumea. In plus, schema de ajutor de stat din 2012 este o masura luata de-a lungul timpului pentru sustinerea sectorului serviciilor de externalizare. Pe viitor, cred ca putem sa facem schema mult mai buna daca sunt lucruri de imbunatatit. Rolul nostru, atat al Cancelariei (n.r. Prim-Ministrului), cat si al meu, este acela de a ajuta si de a facilita un schimb de informatii si dialog.

 Varujan Pambuccian, Comisia pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor, Camera Deputatilor: In zece ani, probabil ca o sa ajungem la 100.000 de oameni in industria de software, dar nu o sa mai putem sa crestem mult

Orice populatie are o limita pentru fiecare meserie in parte. In zece ani, probabil ca o sa ajungem la 100.000 de oameni in industria de software, dar nu o sa mai putem sa crestem mult mai repede mult mai sus, fiindca nu poti sa faci o tara numai de programatori. Romania a fost a cincea tara din lume care a proiectat si construit un calculator de la zero, in 1957. De atunci, am avut o crestere continua atat in zona de cercetare, cat si in zona de industrii si nu doar la Bucuresti. Pentru ca din ce in ce mai multe companii vor sa utilizeze o forta de munca ce creste mult mai lent decat business-ul in domeniul respectiv, costul acesteia creste. La un moment dat, se va ajunge la o limita. Problema consta in faptul ca pe resursa aceasta limitata exista o competitie care se acutizeaza.

 Crina Ilie, Vicepresedinte Human Resources, Genpact Europe: Romania nu este suficient de matura sa se gandeasca la ce inseamna cu adevarat angajabilitatea

 Cand vorbim de angajabilitate, intr-o lume ideala, toate partile implicate ar trebui sa aiba de castigat. In primul rand, angajatul, pentru ca ar trebui sa primeasca in permanenta informatii avizate cu privire la trendurile din profesia lui, din industria in care activeaza sau cu diverse optiuni si lucruri asupra carora nu are timp sa insiste. In al doilea rand, angajatorul: daca este atent la acest aspect, isi pregateste planul de afaceri pentru urmatorii ani, proactiv, uitandu-se la forta de munca si alocand investitii in learning (n.r. invatare) si in dezvoltare pentru a construi lucruri de care va fi nevoie in viitor. Si, nu in ultimul rand, mediul de business in care operam. Romania insa nu este suficient de matura sa se gandeasca la ce inseamna cu adevarat angajabilitatea.

Mihaela Apostoleanu, EMEA Premier Support Business Operations, Oracle: Diferentele culturale pot afecta implicarea angajatilor in companie

 Rata fluctuatiei de personal in domeniul outsourcing-ului in Romania depaseste 18 la suta. Avand in vedere costul de inlocuire a unui angajat pe an, care este in jur de 50.000 de dolari, cred ca este important sa avem grija ca forta noastra de munca sa fie motivata si implicata. Diferentele culturale pot afecta insa implicarea angajatilor in companie. Exista maniere de comunicare total diferite intre culturi si cred ca un simplu curs de constientizare culturala poate ridica in atentia oamenilor cateva lucruri pe care in mod normal ce le pierd din vedere.

Valentina Craciun, Financial Advisor, Auditor, Noerr Finance & Tax: Noua schema de ajutor de stat se adreseaza tuturor categoriilor de companii

 Noua editie a schemelor de ajutor de stat a intrat in vigoare in a doua jumatate a anului 2014 si prevede un buget alocat de 600 milioane Euro. (…) Comparativ cu schema de ajutor de stat veche ce viza crearea a 200 de locuri de munca, HG nr. 332/2014 prevede un prag de zece noi joburi. Practic, aceasta se adreseaza tuturor categoriilor de companii, mari, mici si mijlocii, putand si antreprenorii romani cu angajati mai putini sa o acceseze. Orice companie care isi desfasoara activitatea intr-un mod sanatos poate sa indeplineasca conditiile pe care Ministerul Finantelor Publice le solicita.

 Teodor Blidarus, Vice President ANIS, Managing Partner Softelligence: Conceptul de high-end outsourcing vine sa reduca decalajul intre ceea ce se numeste intellectual property development si software outsourcing development

 Cea mai mare problema de care se loveste Romania in ziua de astazi, in special in industria de software, este modelul de business care presupune o dependenta directa intre cresterea companiei ca cifra de afaceri si numarul de resurse umane. Industria de software din Romania ar putea sa inregistreze cresteri de peste 20, 30 la suta, dar principalul inhibator al cresterii il reprezinta forta de munca pe care o avem la dispozitie. Daca nu avem cum sa crestem business-ul crescand resursele, in mod evident putem creste cifra de afaceri crescand valoarea serviciilor pe care le vindem. In acest context, conceptul de high-end outsourcing vine sa reduca decalajul intre ceea ce se numeste intellectual property development si software outsourcing development. Exista extrem de multe trenduri la nivel mondial prin care companiile ofera un mix intre servicii de outsourcing si produse. Aceasta este explicatia pentru care Softelligence, dar si alte companii, cresc cu peste 50 la suta an de an.

 Roxana Tesiu, Europe HR Head al Wipro Technologies: Avem de recuperat un decalaj fata de alte zone, care in momentul de fata sunt percepute mai atractive decat CEE

 Potrivit unui studiu realizat de Deloitte, “2015 Global Shared Services Survey”, in jur de zece la suta din SSC-urile din lume sunt localizate in CEE, comparativ cu 17 la suta in APAC si 16 la suta in LATAM. Astfel, dupa cum se vede, avem de recuperat un decalaj fata de alte zone, care in momentul de fata sunt percepute mai atractive decat CEE in ceea ce priveste outsourcing-ul. In orice caz, un fapt important este ca pentru 2015 o companie din trei isi propune sa externalizeze sau sa construiasca un centru propriu de servicii. Aceasta este o oportunitate atat pentru regiune, cat si pentru Romania.

SESIUNEA II: ROMANIA, DESTINATIE FAVORITA DE OUTSOURCING PENTRU COMPANII INTERNATIONALE SI ANTREPRENORI LOCALI

 Francesca Postolache, Partener, Audit Services, PwC Romania: Avantajele competitive ale Romaniei raman competentele lingvistice si tehnice, secondate de taxele mai mici decat in alte tari europene

 Romania este a doua cea mai mare piata de talente din Centrul si Estul Europei, cu peste 120.000 de absolventi pe an in principalele centre universitare din orase cu piete de servicii SSC / BPO si care ofera o masa critica de munca calificata. Romania are peste 100 de universitati cu mai mult de 450.000 de studenti specializati in principal in IT si inginerie (approx.140.000 studenti) si domenii economice (aprox. 90.000 de studenti). De asemenea, toti absolventii de facultate stapanesc cel putin o limba straina. Forta de munca romaneasca este extrem de receptiva la valorile corporatiste tipic occidentale si dovedeste un grad ridicat de intelegere culturala. Nivelurile salariale actuale si viitoarele tendintele salariale raman competitive in comparatie cu tarile vecine.

 Marius Scuta, Director National, Head of Office Department and Tenant Representation, JLL: Un orizont extins pentru piata de outsourcing

 Piata spatiilor de birouri s-a schimbat fata de 2009, astfel incat, daca erau inregistrate chirii intre 12-14 Euro/m2/luna acum 4 ani, nivelul actual evoca o medie de 9-12 Euro/m2/luna. De asemenea, o noua tendinta este data de atitudinea proprietarilor de terenuri care acum sunt mai flexibili fata de acum 4 ani asa incat investitorii isi pot planifica afacerile in etape, cu posibilitati mai mari de extindere. De asemenea, la nivel de expansiune in centrele de afaceri, Bucurestiul se vede acum in situatia de a concura in mod real cu alte orase din tara, precum Cluj-Napoca, Iasi, Brasov, Timisoara, Targu-Mures, Sibiu sau Sfantu-Gheorghe. Desi, in general, componenta costurilor cu chiriile este lasata la final in ecuatia unui plan de investitii, modul in care piata s-a transformat readuce im atentie necesitatea de a lua in calcul variabile asociate extinderilor de business, mai ales in domeniul serviciilor de externalizare, o piata in crestere continua.

 Daniel Hernandez, Societe Generale European Business Services, Head of HR Shared Service Center: Cultivarea unei continue perfectionari

 Abordarea calitativa a serviciilor in outsourcing se concentreaza pe imbunatatirea continua a proceselor, pentru a satisface nevoile clientilor si a mentine un management puternic al riscurilor, pe langa eficientizarea functionarii lor. In principal, viziunea Societe Generale consta in abordarea riscurilor in mod proactiv si cresterea transparentei, plasand in centrul operatiunilor sale calitatea. De asemenea, compania vizeaza prin serviciile sale, inovatia si isi incurajeaza angajatii SG EBS sa o practice si cultive mereu.

Silviu Cretean, Director TotalSoft Services si Alexandra Predeanu, Country Manager, ICAP Romania: Un parteneriat cu carisma

TotalSoft, unul dintre principalii jucatori ai industriei romanesti de software, impreuna cu ICAP Group, unul dintre cele mai importante grupuri regionale de servicii pentru afaceri din Sud-Estul Europei, lansau in 2010 ca urmare a parteneriatului strategic semnat in 2009, solutia de evaluare a riscurilor financiare si de creditare, Charisma Financial Risk Assessment. In conditiile in care mediul de afaceri este supus schimbarii regulilor in timpul jocului, devenind tot mai instabil si putin predictibil, cunoasterea riscurilor financiare sau de creditare devine esentiala pentru asigurarea lichiditatilor necesare dezvoltarii oricarei companii, au afirmat reprezentantii celor doua companii.

In 2015, TotalSoft anunta o noua generatie a solutiei software destinata gestionarii activitatii unei companii – Charisma ERP 2015, o solutie ce continua integrarea de tehnologii si module noi, precum si de solutii “third-party” prin care acopera noi cerinte ale pietei. In aceasta directie se inscrie sutinerea programului ICAP Trade Exchange, singura retea online de partajare a informatiilor de credit din Romania. Utilizatorului Charisma i se ofera acces, prin intermediul unui raport special, la profilul tranzactional complet al clientilor sai beneficiind de informatii despre expunerea pe care acestia o au in piata. Prin aderarea la program, clientii Charisma pot evalua mai bine probabilitatea de intarziere la plata, pot crea politici de creditare adaptate comportamentului clientilor si pot selecta companiile cu profil de risc scazut cu care sa inceapa sau sa extinda o colaborare.

Alexandru Tulai, Presedinte Cluj IT Cluster: Cele doua aspecte ale acumularii de capital in outsourcing

 Este o realitate faptul ca orasul Cluj-Napoca livreaza cea mai mare concentrare a serviciilor IT din Romania, o piata locala dezvoltata in ultimii 25 de ani. Clujul ofera astfel o forta de munca pentru servicii IT cu o putere de livrare excelenta, in contextul unei cereri interne aproape inexistente in ultimii 20 de ani. In lipsa acestei necesitati locale, piata serviciilor IT din Cluj a devenit mai degraba o platforma pentru servicii suport, fara a genera insa valoare adaugata, fezabila si sustenabila. De aceea, o miscare naturala a fost de de a utiliza forta de munca si talentele pentru proiecte externe, de a o exporta.

Astfel, odata cu migrarea specialistilor IT pe alte piete, mult mai ofertante ca resurse, orizontul largit al acestor servicii a beneficiat de cunostintele acestora atunci cand s-au intors acasa si au inceput sa implementeze ce au invatat in afaceri individuale. Partea mai putin fericita a acestor investitii antreprenoriale a fost ca, spre deosebire de alte companii care si-au reinvestit profitul, altele au ales sa isi depoziteze castigurile in alte piete si chiar sa investeasca in alte zone de afaceri unde nu detin neaparat expertiza. Oricum, serviciile de outsourcing sunt slab reprezentate la nivel corporativ in Cluj Napoca, asta mai ales datorita faptului ca mare parte a afacerilor sunt construite cu capital si forta de munca locala.

Aurelian Deaconu, Director Executiv, AROBS Transilvania Software: Supra-specializarea, avantajul local catre valoare adaugata

In vreme ce piata de outsourcing e dominata de un permanent razboi al preturilor si de ambiguitati in ce priveste valoarea serviciilor de programare oferite, calitatea solutiilor soft distribuite firmelor si institutiilor romanesti poate fi evaluata ceva mai usor, prin raportarea lor la alternativele prezente pe piata. Aceasta realitate poate aduce doar avantaje unei firme care pune pe primul plan calitatea si cerintele clientului. Dar cresterea nu este posibila in lipsa resurselor. Astfel, acesta este un impediment si pentru AROBS, care, doar ca urmare a contractelor confirmate in acest an, poate inregistra o crestere de 10 la suta a afacerilor in primul trimestru al acestui an. In ultimii trei ani, AROBS a postat o crestere anuala de 20 la suta, conform datelor companiei.

Dan Zaharia, Senior Leasing Consultant, EXTIND Management: Noile centre de outsourcing din Romania

Ca ambasador al pietei locale de outsourcing, Dan Zaharia sustine pozitionarea oraselor regionale Iasi si Cluj-Napoca ca orase de succes in atragerea investitiilor in IT si outsourcing. Principalele atuuri ale acestor orase sunt: mediul universitar puternic, cu peste 70.000 de studenti, infrastructura telecom avansata si un flux continuu de noi specialisti IT proveniti din facultatile de profil, magnet economic pentru tinerii din judetele din jur. Deja in ambele orase sunt infiintate Clustere IT care catalizeaza aceasta pozitionare.Global, competitia nu trebuie cautata intre orase precum Bucuresti, Timisoara, Cluj sau Iasi ci mai curand catre zone de servicii precum Maroc, Guatemala sau Vietnam.

Romanian.Outsourcing.Summit.2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *