web analytics

Revista presei economice – 18 octombrie 2013

Google explodeaza pe Wall Street, dupa rezultate peste asteptari
Capital

Compania detinatoare a celui mai cunoscut si folosit motor de cautare din lume, Google, a raportat o crestere cu 23% a veniturilor din afacerile sale pe internet excluzand taxale platite catre partenerii sai. Compania a reusit expansiunea veniturilor pe divizia mobile si in afacerile din toata lumea, insa veniturile per click au continuat trendul descendent.

Actiunile Google au inregistrat o crestere cu 8,2% (sau 72,7 dolari) dupa publicarea rezultatelor, atingand cel mai mare nivel din istoria companiei si din istoria companiilor din S&P500 de 960 dolari, nivel la care valoare de piata a depasit 300 miliarde dolari, in conditiile in care in sesiunile normale, actiunile Google au inchis in scadere cu 1% la 888,8 dolari.

In acelasi timp, analistii isi exprima ingrijorarea cu privire la pierderile din divizia Motorola Mobility, din care Google ar putea contoriza o pierdere anuala de 1 miliard dolari. Reprezentantii Google spun ca e prea devreme ca aceasta divizie sa fie profitabila, ea avand o tinta pe termen lung.

 

Seful Bilderberg, “papusarul” care conduce lumea din umbra, la Bucuresti
Wall-Street

A doua vizita in tara noastra a sefului Grupului Bilderberg, organizatie care a contribuit decisiv la crearea euro, s-a produs in contextul in care in Statele Unite trec printr-o criza fiscala uriasa desi a dost semnat un acord de compromis aprobat de Congres dupa mai multe saptamani de blocaj. Doua afirmatii ale lui Etienne Davignon ies in evidenta si anume pornind de la situatia actuala din America, Romania este in acest moment mai stabila decat aceasta, iar pozitia americanilor in acest moment in comertul mondial este in declin, in timp ce Uniunea Europeana este constanta la acest capitol. Ambele declaratii evidentiaza ideea ca proiectul european este unul sanatos economic.

Vicecontele Etienne Davignon nu putea sa rateze nici acum o peroratie despre “importanta cruciala a institutiilor pentru dezvoltarea societatii” pledand pentru rolul crucial al institutiilor, care “trebuie sa fie de incredere”. “Este important ca institutiile europene sa iasa din perceptia conform careia sunt birocrate. De fapt, institutiilor le pasa de oameni si creeaza sustenabilitate. Romania are nevoie de institutii care creeaza sustenabilitate. De fapt, oamenii din afara tarii voastre au mai multa incredere in viitorul Romaniei decat au cetatenii romani”, a spus Etienne Davignon, la conferinta organizata la BNR de Asociatia Romana pentru Clubul de la Roma.

Discursul lui Etienne Davignon a fost preponderent optimist, presarat cu profetii, considerand ca in 2014 tarile UE vor iesi din recesiune. Pana atunci realitatea economica este gri, economia euro inregistreaza o crestere economica de doar 0,3%, dupa ce un an jumatate a fost in contractie, somajul ajunge la peste 12% , cu procentaje mai mari in special in Spania si Grecia, iar diferentele economica s-au adancit intre tarile de nord si cele din sud. Tabloul este completat de nivelul euroscepticismului in crestere din Franta, Germania, Italia si Spania, in paralel cu o crestere a nivelului neincrederii fata de euro.

 

Bancherii incep sa ieftineasca creditele de consum de teama ca raman fara clienti
Ziarul Financiar

Cele mai ieftine credite de consum in lei afiseaza dobanzi efective de circa 10% pe an, dar deocamdata nicio banca nu a avut curajul sa arunce pe piata o oferta cu un cost efectiv de o singura cifra. Creditele de consum s-au ieftinit in conditiile in care bancherii au ajuns sa se imprumute mai ieftin de pe piata monetara, fara sa renunte insa la marjele de castig ridicate. Astfel, daca in urma cu un an putine oferte coborau cu dobanzile sub 15% pe an, in prezent multe banci au coborat cu costurile efective in zona 12-13% pe an, iar cele mai bune oferte au ajuns deja pe palierul de 10% pe an. De exemplu, Banca Transilvania isi tenteaza clientii care detin un cont de salariu cu dobanda efectiva de 10,15% pe an, in timp ce Volksbank are in oferta standard un credit de consum cu un cost efectiv de 10,2% pe an.

Bancherii au inceput sa promoveze mai agresiv creditele de consum, principala tinta fiind clientii cu istoric bun de plata sau cei care isi incaseaza salariul intr-un cont curent. Jucatorii din piata spun ca si clientii au devenit mai interesati sa se imprumute, cererea venind in principal de la persoane care au luat credite cu dobanzi mari in trecut si acum vor sa-si refinanteze datoria veche la un cost rezonabil.

“Cererea de credite de consum este concentrata pe segmentul refinantarilor pentru ca dobanzile sunt foarte bune fata de cele de acum doi-trei ani. Pe langa refinantare, cei mai multi clienti solicita si sume suplimentare. Oamenii sunt insa prudenti si solicita strict sumele de care au nevoie”, afirma Liviu Andrei, directorul executiv al brokerului de credite Alliance Finance.

Circa 1,5 milioane de conturi de credite de consum au disparut din portofoliile bancilor si institutiilor financiare nebancare in perioada de criza, o parte fiind rambursate si o parte fiind scoase din bilanturi pentru ca debitorii nu si-au mai platit ratele. Zeci de mii de romani au ajuns pe mana recuperatorilor de credite dupa ce nu si-au mai platit ratele.

Tvigun Cazimir Eugen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *