web analytics

Melodrama din jurul scaderii CAS

Cristian Paun

Cristian PAUN – Director executiv SOREC

Scaderea oricarei taxe in Romania se lasa cu vaiete prelungi si cu dezbateri aprinse cu privire la oportunitatea unei astfel de masuri, dar mai ales cu privire la sursa de acoperire a unei astfel de masuri. Economia sociala de piata naste monstri care gasesc cu usurinta argumente cand e vorba sa introduca suprataxe sau sa le mareasca pe cele existente dar si cand e vorba de reducerea altor taxe.  In dezbaterile publice legate de aceasta masura s-au cristalizat cateva dileme care merita o discutie:

1. Aceasta masura este oportuna pentru mediul de afaceri din Romania?

Evident ca da. Costul cu forta de munca in Romania este semnificativ majorat de taxele platite pentru a angaja o persoana intr-o afacere de orice tip (la 1000 lei net platiti se mai adauga peste 800 lei taxe). Mediul de afaceri din Romania a fost permanent lovit in ultimii ani de o serie de modificari fiscale majore care au avut un impact negativ asupra afacerilor: cresterea TVA, cresteri de taxe existente (accize), introducere de taxe noi (supra-acciza, taxa pe activele fixe). Majorarea salariului minim a produs si ea o presiune aditionala pe costurile de operare (la 100 lei adaugati se adauga peste 80 de lei taxe). In plus, criza a modificat natural comportamentul de consum care a scazut substantial sau s-a orientat catre variante mai putin sofisticate sau mai putin inovative (mai ieftine de fapt). Mediul de afaceri a cunoscut ajustari care in sectorul public ar fi aproape imposibile in momentul de fata, ca urmare a acestor politici publice. Orice scadere de taxe este oportuna pentru Romania. Pana la urma, cresterea TVA a fost o masura de criza si ar trebui sa aiba un caracter temporar. Ar fi trebuit demul sa vedem revenirea la nivelul de dinainte de criza a acestei taxe si nu numai a ei.

2. Scaderea CAS la angajator va produce sau nu efecte la nivel angajat?

In mod arbitrar statul a impartit taxele platite pentru munca intre angajat si angajator fara a avea argumente logice in a face aceasta imparteala. Scopul ei este clar de a bulversa piata si de a ascunde costul real al fortei de munca. Angajatul greu percepe faptul ca pentru a fi platit cu un anumit salariu, antreprenorul face un efort financiar aproape dublu (ca sa nu mai vorbim de stresul necuantificabil monetar de a raporta si plati toate aceste taxe). Scaderea CAS nu conteaza unde se aplica, ea va produce efecte atat la nivel de angajat cat si la nivel de angajator. Angajatorul, chiar daca nu duce aceasta relaxare fiscala direct in salariul angajatului, isi va recupera astfel partial din alte taxe majorate la care a trebuit sa faca fata in aceasta perioada de criza. Un alt argument este acela ca angajatorul a fost deja lovit pe parcursul anului de cresterea salariului minim facuta cu forta.

3. Trebuie aplicata aceasta masura daca nu se gaseste sursa de acoperire a ei in bugetul de stat?

Spatiul fiscal pentru aceasta masura ar trebui sa provina din reformarea statului pe parte de cheltuieli. Daca tu guvernezi permanent cu ochii la electorat pe care il seduci cu tot felul de masuri populiste (cresteri de pensii, perioada de gratie cu forta la plata ratelor de la banca), vei diminua drastic resursele si vei intra intr-un cerc vicios care presupune noi biruri impuse celor care conteaza si dau valoare unei economii. Nici un model economic de dezvoltare de succes nu s-a bazat vreodata pe cresterea taxarii. Dimpotriva, este cale sigura spre faliment national. Daca tu scazi o taxa bazandu-te pe o taxa introdusa initial nu faci decat sa muti o taxa intr-o alta taxa, efectul asupra mediului de afaceri fiind nul, daca nu chiar negativ avand in vedere faptul ca noua taxa (supra-acciza sau taxa pe stalp) necesita eforturi de raportare suplimentare. Daca tot punem accent pe obligativitatea existentei unui spatiu fiscal initial inseamna ca in Romania nu va mai fi niciodata loc de scaderi fiscale. In plus, nu inteleg de ce nu incearca guvernul sa sporeasca puterea de cumparare a pensionarilor nu prin majorarea pensiilor cu rata inflatiei ci prin scaderea TVA cu 5% (sau mai mult). Scaderea unei taxe are nevoie de mult mai putina fundamentare decat cresterea taxelor sau introducerea de taxe noi (daca nu chiar nicio fundamentare) pentru ca nu poate produce decat efecte pozitive. Scaderea unei taxe nu are nevoie de studii de impact: va duce intr-o masura mai mica sau mai mare (imposibil de estimat) la inflorirea mediului privat si va pune presiune pe sectorul public mult mai sarac in resurse. Daca scaderea taxei are drept consecinta cresterea deficitului bugetar translatata catre cresterea datoriei publice iar avem o problema (nu facem decat sa amanam incasarea acestor taxe din taxe viitoare).

4. Va crea locuri de munca noi reducerea de CAS?

Greu de spus. La ora actuala presiunea fiscala pusa pe cei care obtin profituri in Romania este mult mai mare decat aceasta reducere simbolica de taxe. Romania ocupa un loc de tara “bananiera” in topurile majore cu privire la mediul de afaceri: coruptie, competitivitate, libertate economica sau birocratie. Reducerea de CAS nu va schimba semnificativ pozitionarea in aceste topuri. Romania este mai degraba ostila pietei si initiativei private decat un paradis al afacerilor, iar perspectiva nu este una de bun augur. Crearea de locuri de munca tine de mult mai multe lucruri decat de o simpla taxa pe munca.

Guvernul actual este constient ca fara sprijinul unor “liberali” nu va avea viata lunga la butoanele economiei. Miza este imensa. Obiectivul campaniei actuale este recuperarea cu orice cost a acestor “liberali”. Dupa o serie de masuri fiscale aberante si contradictorii (impozitarea stalpilor pentru a scuti de impozit pe cei care isi reinvestesc in stalpi ar fi cel mai clar exemplu), dupa incapatanarea sau dezinteresul de a scadea taxele majore (TVA de exemplu), guvernul actual devine brusc “deschis” si grijuliu cu soarta antreprenorilor care se incapataneaza sa obtina profituri in acest autentic iad fiscal. Praf in ochi. Mult prea putin si complet diferit de ceea ce au promis in campania electorala care le-a asigurat puterea pe o perioada determinata. Electoratul nu trebuie sa uite ca in campanie s-a promis reducerea CAS (chiar si reducerea TVA) dar nu insotita de taxe noi sau taxe marite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *