web analytics

Marketingul si PR-ul se muta pe net si in Romania

Stefan AlexandrescuStefan ALEXANDRESCU

Mediul de comunicare al internetului se caracterizeaza printr-o dinamica extrem de volubila si greu de controlat. Deja clientul / organizatia nu mai detine controlul asupra propriei imagini, ci aceasta se afla in seama utilizatorilor, ceea ce a adus conceptele de puterea consumatorului si democratie la noi definitii care pot parea paradoxale intr-o lume a corporatiilor multinationale care detin monopolul financiar asupra surselor de putere, printre acestea aflandu-se si informatia. Aceasta nisa permite practic, posibilitati de dezvoltare nelimitate pentru cineva care investeste timp, energie, talent si dedicare intr-un proiect online fara sa beneficieze de o sustinere financiara foarte mare.

    Acestea sunt doar cateva dintre mijloacele de promovare online. Lista este limitata la cunostintele reduse ale autorului despre noile tendinte. Toate acestea exista deja in Romania de multi ani.

Componentele mari ale web marketingului:

  • E-mail marketing, Comunicare de masa pe forumuri & Newslettering;
  • Advertising online (promotii web 1.0);
  • Search Engine Marketing (SEM);
  • Promovare prin comunitati virtuale, forumuri, bloguri si prin campanii de social networking (aplicatii Facebook, pagini pentru fani pe Facebook, concursuri pe Twitter);
  • Campanii de bannere si spatii publicitare online animate;
  • E-commerce, licitatii on-line, magazine virtuale;
  • Content advertising pe portaluri specializate;
  • Blog marketing, cu toate componentele lui;
  • Anunturi;
  • Mobile Advertising bazat pe conexiune la internet; Aplicatii mobile: aplicatii pentru Smartphones, iPad si iPhone;
  • Integrare online cu offline (Live streaming, live blogging, live tweeting, concursuri pentru cei care citesc sau genereaza aceste stream-uri);
  • Affiliate marketing;
  • Aplicatii in cloud;
  • Online video / audio product placement in: Podcasturi, embedded videos, audiobook-uri plasate pentru descarcare, Second Life, Jocuri online, emisiuni radio, emisiuni video;
  • Publicitate contextuala;
  • Publireportaje scrise, audio sau video in online;
  • Site-uri, aplicatii si concursuri de reduceri;
  • Campanii in mediul IM (Instant Messaging), exemplu: Yahoo Messenger;
  • Reclame video integrate continutului video online;
  • Reclame text integrate continutului video online;
  • Reclame audio integrate continutului audio online;
  • Reclame pe site-uri si prin intermediul programelor peer-to-peer (P2P);
  • Promovare la locul vanzarii in cadrul evenimentelor virtuale;
  • GPS Marketing: de exemplu, o firma de transport arata online potentialilor clienti unde se gasesc camioanele ei cu o precizie de 5 minute si cat spatiu pentru marfa au;
  • Buzz marketing;
  • Reclama platita in newsletterul de la terte parti;
  • Concursuri de crowdsourcing.

Componente mari ale web PR-ului pot fi clasificate in:

  • Campanii de social networking (aplicatii Facebook, pagini pentru fani pe Facebook, concursuri pe Twitter);
  • Marketing Online Viral, eventual combinat cu Advertising (prin canalele de instant messaging, jocuri, campanii interactive si concursuri);
  • Link exchange;
  • Campanii de crestere a Page Rank-ului (PR);
  • Search Engine Optimization (SEO);
  • Campanii de articole pe portaluri;
  • Promovarea continutului blogurilor pe Scribd;
  • Prezenta pe wiki-uri;
  • User generated mash-ups;
  • Aplicatii in cloud (de tipul Yahoo Farm Diorama (1));
  • Anunturi;
  • Evenimente virtuale;
  • Videoconferinte;
  • Aparitii TV offline neplatite, urmate de promovare pe site-ul televiziunii, eventual combinate cu oricare din celelalte mijloace;
  • Concursuri de tagging;
  • Campanii de Corporate Social Responsability (CSR);
  • Corporate web 2.0: blog, Twitter, Facebook;
  • Publireportaje si publiinterviuri, in bloguri si pe portaluri;
  • Concursuri de crowdsourcing.

Implicatiile psihologice ale web n.0
“Un dezavantaj al acestei abordari, este acela ca  nu poti controla in timp campaniei si nici masura in care se altereaza mesajul lansat de o companie. <<Mesajul poate avea efect de bumerang. De exemplu, un spot TV poate deveni subiectul unui e-mail viral (o forma de engaging consumers) inca inainte sa fie lansat, dar el se poate transforma usor in tinta ironiilor. Prin urmare, o campanie virala nu este usor de pus la cale. Trebuie sa intuiesti exact ce anume poate face un mesaj publicitar si cat de interesant poate deveni acesta astfel incat consumatorii sa-l propage de buna voie si spre binele marcii>>, declara Razvan Dumitrescu, managing director la Draft.” (2)

In acelasi timp, mediul online este unul in care tehnicile de persuasiune clasice reusesc sa inregistreze un succes verificat inclusiv prin cercetari realizate de experti in domeniul persuasiunii, dupa cum o arata si Nicolas Gueguen, testand pe un site de ajutare umanitara tehnica clasica a usii in nas (3)

Advertisingul se muta pe internet (?)
“Publicitatea online este impartita, in mare, in doua tabere. Partea cu cea mai rapida rata de crestere este cea a publicitatii prin motoarele de cautare, avandu-i ca lideri pe Google si Yahoo!. Aceasta industrie a explodat de la zero la 5 miliarde de dolari in numai sase ani. Procedeul consta in licitarea pentru cuvinte si expresii cheie, de la “Viagra” la “hoteluri in Miami“. Cand un utilizator cauta pe web cuvantul respectiv, reclamele companiilor care au castigat licitatia apar alaturi de rezultatul cautarii. Advertiserul plateste un pret convenit pentru fiecare accesare a reclamei. Cand functioneaza, acest tip de reclama ofera date atat de complexe, incat companiile pot calcula in fiecare minut profitul pentru fiecare cuvant-cheie. Este un nivel fara precedent de rigurozitate a informatiilor”. (4)

In acelasi timp, cresc costurile publicitatii prin internet, ca si rata si importanta alocata de companii acestui sector, datorita concentrarii atat de mari a utilizatorilor in jurul acestui segment, ceea ce generreaza provocari de relatii publice prin necesitatea de a obtine publicitate gratuita. Numai ca publicitatea gratuita se obtine tot mai mult inclusiv, dar mai ales prin intermediul unei strategii. Altfel spus, componenta strategica pentru internet este una deosebita, care se cere actualizata si intretinuta intr-o maniera mult mai atenta si mult mai eficienta decat strategia pentru celelalte canale de comunicare.

Bucuresti, un candidat la pozitia de Sillicon Valley-ul Europei?
In Romania, exista din 2001 premiile Internetics, care premiaza pe diferite categorii, tot mai multe, in fiecare an), performanta in domeniul comunicarii online. Alte evenimente anuale de new media sunt RoNewMedia (actualmente iCEEfest), RoBlogFest, Webstock, Net Camp, Online PR Bootcamp, Digital Marketing Forum, Mobile Marketing, Gala Premiilor eCommerce (Gpec), Legal Issues in Social Media. La acestea se mai adauga si diferite evenimente despre tendintele in marketing si PR: Marketing B2B, PR Forum, Marketing 360, Promotions 360, Cele mai multe dintre acestea includ participarea unor experti din strainatate.
Un alt punct de atractie l-au constituit si intalnirile sociale ale antreprenorilor din mediul online, dupa cum a fost Open Coffee, organizat din 2008 pana in 2011 de Dragos Ilinca (2008), Viorel Spinu & Dragos Roua (2008-2010) si Bogdan Iordache (2010-2011) sau Digi Cafe, organizat de Dragos Stanca sau SEO World Coffee, organizat in 2009-2010 de Olivian Breda (continuat cu SEO PPC World, 2010-2013, coordonat acum de Ionut Munteanu), sau  Web Club, organizat de Cristian Manafu, precum si Open Connect.
Toate acestea arata o structurare si o concentrare tot mai mare a internetului ca mediu de afaceri dincolo de mediu de comunicare, foarte nisat si intr-o perspectiva globala.

Tot in Romania, din punctul de vedere al dinamicii populatiei tinere urbane (intre 16-25 de ani), conform unui studiu Leo Burnett citat de BusinessWeek in 2007 (5): 90% foloseau programele de instant messaging (cel mai cunoscut fiind yahoo messenger) ;50% aveau prieteni online pe care nu i-au vazut in viata reala ;    78% considerau enervanta reclama TV ; majoritatea faceau cele mai importante cheltuieli pentru electronice de pe internet ;     59 % erau mai detasati in discutiile pe forumuri . Acum, generatia de atunci are 23-32 de ani si sunt pe valul 2.0 al companiilor ca middle-manageri, antreprenori si liber-profesionisti. De acum 7 ani, acestia au ajuns sa constituie noua generatie social media, care este intr-o crestere constanta si spectaculoasa, mai ales in Bucuresti, care conform Global City Competitiveness Index 2012 (6), e pe acelasi loc cu Rio deJaneiro si depaseste Sankt Petersburg, Calcutta, Cairo si Alexandria Egiptului si aspira, cel putin prin cultura web, daca nu prin tehnopoluri – asa cum sunt ceilalti 21 candidati din lista alfabetica de mai jos, la statutul de Sillicon Valley ale Europei (7):

  • Belarus High Technologies Park (Minsk, Belarus);
  • Cartuja 93 (Isla de la Cartuja, Sevilla, Spania);
  • Dresden (Germania);
  • Dublin (Irlanda);
  • Fornebu (Akershus, Norvegia);
  • High Tech Campus Eindhoven (Gestel, Olanda);
  • Innova (Valencia, Spania);
  • M4 corridor (Intre Londra si Reading, Marea Britanie);
  • Otaniemi (aproape de Helsinki, Finlanda);
  • Parque Tecnológico de Andalucía, PTA (Málaga, Spania);
  • Silicon Fen (Cambridge, Marea Britanie);
  • Silicon Glen (centrul Scotiei, Marea Britanie);
  • Softwarepark Hagenberg (Hagenberg, nordul Austriei);
  • Sophia Antipolis (intre Nisa si Cannes, Franta);
  • Taguspark (Oeiras, Portugalia);
  • Technologie Centrum Chemnitz Germany (Chemnitz, Germania);
  • TechnologieRegion Karlsruhe (Karlsruhe, Germania);
  • Technopôle (Villeneuve-d’Ascq, Lille Métropole, Franta);
  • Technopolis Innovation Park Delft (Delft, Olanda);
  • Wireless Valley (Stockholm, Suedia);
  • Zelenograd (Moscova, Rusia).

(1) Spinu, Viorel (2011, mai 20) The Yahoo Farm, Tehnorama, http://www.tehnorama.ro/the-yahoo-farm/
(2) Grigore, Laura (20 nov.  – 4 dec. 2006) Cum intra brandurile in viata consumatorilor, Biz/132 , p. 49, http://issuu.com/revistabiz/docs/biz_132-m;
(3) Gueguen, Nicolas (2007) Psihologia manipularii si a supunerii, Polirom, p. 126-128
(4) Baker, Steven (2006, Mai 8) Publicitate pe web cu IQ ridicat, BusinessWeek/1, p. 52
(5) Panturu, Silvia (10 iulie 2007) Generatia web 2.0, BussinessWeek/53 ), p. 26
(6) Economist Intelligence Unit (2012) a realizat un top al competitivitatii oraselor globale inj functie de abilitatea lor demonstrata de a atrage capital, afaceri, talent si vizitatori. http://www.atkearney.com/images/global/pdf/2012_Global_Cities_Index_and_Emerging_Cities_Outlook-FINAL3.pdf , apud Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/World_City
(7) Lista compilata din doua surse: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_technology_centers si What is the Sillicon Valley of Europe,  http://wiki.answers.com/Q/What_is_The_silicon_valley_of_Europe si triata dupa criterii de searchability in Wikipedia (en.wipipedia.org) si Google Maps (maps.google.com).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *