web analytics

Managementul de proiect in accesarea si administrarea fondurilor europene

Project Management EU funds

The Diplomat-Bucharest, sub Inaltul Patronaj al Ministerului Fondurilor Europene, impreuna cu partenerul strartegic PMI Romania au organizat Project Management and European Funds Conference pe 5 februarie, 2016, in cadrul Hotelului InterContinental Bucuresti. Evenimentul s-a desfasurat sub patronajul Ministerului Fondurilor Europene, Asociatia PMI – Romania Chapter, cu sprijinul companiilor partenere BCR, Borsec, Transgaz si Transelectrica.

Arhitectura actuala a programului de finantare europeana 2014-2020 ofera numeroase oportunitati pentru punerea in practica a ideilor inovatoare si proiectelor ce pot fi finantate prin fonduri europene. Programul continua sa ofere o gama larga de oportunitati statelor membre, cu peste 50 miliarde de Euro distribuite prin fonduri europene in fiecare an, dedicate proiectelor in educatie, cercetare, mediu, transport, cultura si dezvoltarea afacerior. Dezvoltarea si implementarea proiectelor finantate prin fonduri europene trebuie sa urmeze reguli clare si comune statelor europene, indiferent de industrie sau de domeniu. Managerul de proiect este astfel cel care instrumenteaza aceste reguli comune si clare.

DECLARATII DIN PANEL

AURA RADUCU, Minister of European Funds

“La nivelul Ministerului Fondurilor Europene, avem in aceasta perioada un set de prioritati importante privind, in primul rand, inchiderea perioadei 2007-2013, realizarea platilor si atingerea unui grad de absorbtie cat mai mare. Pentru perioada urmatoare, dorim sa avem o abordare in asa fel incat sa crestem calitatea proiectelor, sa avem proiecte mult mai eficiente si sa utilizam fondurile europene pentru a avea un impact cat mai mare pentru dezvoltarea tuturor sectoarelor economice ale tarii. Astfel, prioritatile Ministerului Fondurilor Europene constau in indeplinirea conditionalitatilor Ex-Ante pentru atragerea fondurilor europene in perioada de programare 2014-2020, transparenta totala a implementarii programelor si proiectelor europene, sprijinirea beneficiarilor de proiecte finantate prin fonduri europene si accelerarea implementarii programelor FESI (n.r. Fondurile Europene Structurale si de Investitii) 2014-2020. (…) In aceasta perioada, facem toate eforturile sa putem incheia toate proiectele care s-au derulat in perioada 2007-2013. In luna decembrie, am efectuat plati de peste un miliard de euro si am reusit sa crestem intr-un fel rata de absorbtie de la aproximativ 60% cat a fost in luna noiembrie si speram sa o crestem cat mai mult, sa atinga aproximativ 80%”.

SOFIA IONESCU, Senior Manager, Advisory Department, Ernst&Young

Autoritatile se pregatesc sa demareze procedurile de incheiere a programelor operationale finantate in perioada 2007-2013 si iata ca Romania se apropie incetul cu incetul de inchiderea unui ciclu complet de management al programelor operationale: avem rezultate palpabile, avem povesti de success, lectii invatate si, mai mult decat atat, simtim si credem ca avem o capacitate administrativa si manageriala crescuta fata de perioada anilor 2007, atat in randul Administratiei Publice, cat si a beneficiarilor de finantare”.

VICTOR BOSTINARU, Membru al Parlamentului European, Vice-Presedinte, Alianta Progresista S&D:

“Capacitatea administrativa si capacitatea institutionala reprezinta factorii sine qua non nu doar pentru absorbtia fondurilor europene, dar mai ales pentru a face diferenta dintre absorbtia cantitativa si absorbtia calitativa. Toate evaluarile, inclusiv statisticile de la finele lui 2015, arata ca Romania a performat foarte bine pe proiectele mici, maximum mijlocii, cele mari – in special proiectele de mare infrastructura – fiind cele mai slabe ca performanta in ceea ce priveste absorbtia neta. Proiectele mici insa nu produc nici efectul de antrenare, nici efectele de multiplicare ce reprezinta, de fapt, esenta Politicii de Coeziune. Factorul esential pentru a putea elabora proiecte mari este existenta unei capacitati administrative dublata de capacitatea institutionala”.

OCTAVIAN ALIC, Director for the Division of European Funds and International Relations, Transgaz

“In anul 2014, la nivelul companiei Transgaz, prin intermediul unei decizii strategice, a fost infiintat Departamentul Accesare Fonduri Europene si Relatii Internationale, cu scopul de a atrage cat mai multe fonduri nerambursabile pentru concretizarea Planului de Dezvoltare al sistemului de transport gaze naturale in perioada 2014-2023. Pana acum, am atras 200 milioane de Euro, iar targetul departamenetului pe care il conduc este de 400 de milioane de euro nerambursabili atrasi pana in mijlocul anului viitor.

OCTAVIAN ARON, Membru Biroul Executiv, Sindicatul Managerilor Publici:
“La nivelul Administratiei Publice din Romania, exista un numar limitat de manageri publici, apx. 300, un numar foarte mic raportat la dimensiunea administratiei. Dintre acestia, peste jumatate activeaza in structuri care gestioneaza sau implementeaza proiecte. Ca o paralela intre managerul public si managerul de proiect, primul poate fi regasit doar in sectorul pubic, pe cand al doilea – atat la nivelul institutiilor publice, cat si la nivelul institutiilor private. Exista insa o deosebire: managerii de proiect ca functie nu exista in institutiile publice si cred ca ar trebui sa existe o profesionalizare in acest sens. Functia de manager de proiect ar trebui sa fie recunoscuta nu doar pentru managerii publici, ci pentru toate functiile din domeniul gestionarii fondurilor europene”.

DRAGOS IORGA, Director Executiv, OIR POS DRU Regiunea Bucuresti-Ilfov:

“Blocajele survenite in implementarea proiectelor cu finantare europeana sunt multiple, printre care lipsa experientei resursei umane implicate in astfel de proiecte si modificarile in legislatia primara, secundara si tertiara survenite pe perioada de implementare a proiectelor – modificarea regulilor in timpul jocului. De asemenea, putem include si capacitatea administrativa si operationala limitata a organizatiilor care joaca rol de organisme intermediare, dar si lipsa cash flow-ului la nivelul beneficiarilor si a partenerilor acestora in proiecte. Aceasta problema provine din capacitatea financiara limitata a acestora, dar si din intarzierile in procesarea cererilor de rambursare depuse la Autoritatea de Management si la organismele intermediare. Acest lucru a condus la intarzieri in efectuarea platilor si la blocaje”.

TEODOR DARABANEANU, Presedinte PMI (Project Management Institute) Romania Chapter

“Daca viitorul Romaniei este luminos prin prisma fondurilor europene, nu putem spune acelasi lucru despre trecut. Recentul raport MCV ne-a adus aminte ca avem o mare problema cu coruptia, unul dintre principale aspecte care au impiedicat absorbtia fondurilor europene. De asemenea, nivelul de competenta al personalului care deruleaza aceste fonduri este foarte scazut. Speram ca aceste lucruri sa ramana de domeniul trecutului, iar 2016 sa nu mai aiba un asemenea raport. (…) Noi, PMI Romania, oferim o cale profesionala si sigura ca aceste proiecte sa nu mai esueze. Recomandam ca prioritatea zero a Guvernului sa fie adoptarea disciplinei de management de program la nivelul tuturor institutiilor publice. Nu exista nicio garantie a succesului pentru initiativele de schimbare complexe si mari. Totusi, daca managementul de program este adoptat si facut cu personal calificat si certificat, bazat pe standardele profesionale PMI recunoscute international, cu siguranta ca rezultatele de exceptie vor fi mult mai multe”.

BOGDAN TANASESCU, Manager EU office, Directia Sector Public si Finantarea Infrastructurii, BCR:

“In perioada 2007-2015, am acordat credite de peste 1,5 miliarde de euro pentru prefinantarea/cofinantarea a peste 1.300 de proiecte cu fonduri nerambursabile, pe toate programele operationale. Beneficiarii au constat in IMM-uri si companii mari productive sau din agricultura, companii de stat, autoritati publice locale, dar am finantat si furnzori de bunuri, servicii, lucrari in cadrul acestor proiecte finantate cu fonduri europene. Am incercat sa fim alaturi de beneficiarii de proiecte in toate etapele, de la ideea de proiect, pana la perioada de implementare. (…) Pot sa spun ca, pe partea de proiecte implementate cu fonduri europene, avem extrem de putine proiecte aflate in incapacitate de plata sau cu credite restante tocmai datorita acestei colaborari permanente in toate etapele proiectului”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *