web analytics

Lectii de initiere in piata de capital – Lectia 16

fa51f1fbfa

Echipa SSIF Broker

Politica monetara ca si instrument al cresterii economice-partea VIII

Ca si situatie a posibilitatilor de intreprins in ceea ce priveste politica monetara, Romania se aseamana oarecum cu Marea Britanie. La fel ca si Regatul Unit, banca centrala a Romaniei poate adopta o politica monetara mai bine adaptata realitatilor economice din prezent. Cresterea economica, desi consistenta, depinde inca de starea vremii iar creditarea, mai precis lipsa acesteia, ramane o problema de actualitate. Pentru a rezolva aceste situatii, Banca Nationala a Romaniei are cu siguranta mai multa libertate, Romania fiind pozitionata din acest punct de vedere mult mai bine decat majoritatea tarilor care compun zona euro.

La momentul aderarii la Uniunea Europeana, dezideratul era ca Romania sa faca parte in cativa ani si din zona euro. Neindeplinirea conditiilor pentru aceasta a fost vazuta initial ca si un esec insa acum exista pareri cum ca este mai bine ca Romania nu a adoptat moneda euro. Daca s-ar fi intamplat acest lucru, politica monetara a tarii noastre ar fi fost acum in mainile BCE si poate ca am fi resimtit si mai puternic efectele crizei economice si financiare declansate in 2008. Banca Centrala Europeana este limitata in ceea ce poate face si a stat practic deoparte in timp ce multe tari din zona euro acumulau datorii tot mai mari si se adanceau tot mai mult in criza.

Spre deosebire de Italia, Spania sau Grecia, Romania isi poate monetiza deficitul fiscal prin intermediul leilor emisi de BNR astfel ca Romania nu este la fel de dependenta de imprumuturile externe ca si aceste tari. Servisarea datoriei publice este o povara foarte mare iar din aceasta cauza au de suferit investitiile statului, acestea reducandu-se pentru a se micsora deficitul. Desi exista teoria cum ca statul nu creeaza locuri de munca, proiectele publice antreneaza o intreaga gama de furnizori pentru acestea. Aceste companii vor angaja mai multe persoane daca perspectivele de afaceri sunt bune, statul avand asadar posibilitatea de a influenta reducerea somajului.

Somajul este redus in Romania, undeva la jumatate fata de media zonei euro dar aceasta stare de fapt nu se datoreaza statului. Guvernele din ultimii ani au fost anemice in privinta marilor proiecte publice iar BNR-ul a incercat sa compenseze prin adoptarea unei politici monetare de reducere treptata a ratei de referinta. Aceasta politica nu prea a dat roade pana in prezent, somajul fiind redus in tara noastra in principal datorita faptului ca multe persoane apte de munca nu mai apar pur si simplu in statistici. O rata a dobanzii de referinta mai scazuta ar fi trebuit sa incurajeze creditarea in special pentru firme, investitiile acestora creand locuri de munca.

Problema este insa ca BNR-ul a redus rata de fiecare data cu un procent infim avand in vedere baza de pornire, astfel ca in timp ce marile banci centrale luptau impotriva crizei cu rate apropiate de zero, noi aveam inca 9%. Nu este de mirare atunci ca firmele nou create sunt tot mai putine in timp ce insolventele sunt tot mai multe. Pentru a fi eficienta, o reducere de rata trebuie sa genereze un soc pozitiv in piata, BNR-ul ratand pana in acest moment acest efect. Pe de alta parte, probabil ca banca nationala nu a dorit sa intre in contradictie cu obiectivul principal al acestei institutii si anume tintirea inflatiei.

Avand in vedere faptul ca reducerea ratei de politica monetara genereaza in principiu inflatie, BNR a incercat sa ajunga la un echilibru. In momentul in care am avut insa o inflatie de sub 1%, BNR trebuia sa taie mai agresiv din dobanda insa nici in acest moment nu este prea tarziu. Banca nationala trebuie sa realizeze ca un context usor inflationar este de preferat stagnarii economice, rezultatul acestuia fiind de obicei cresterea consumului si implicit a numarului de angajari.

www.ssifbroker.ro

acad brok

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *