web analytics

Interviu cu Razvan Girmacea: Succesul unei afaceri este confirmat atunci cand pentru cei care au construit-o banii nu mai sunt o prioritate

Razvan Gimarcea Reporter: Bogdan Capraru

Razvan Girmacea este unul dintre tinerii care au crezut de la inceput ca “se poate”. In 11 ani a construit doua afaceri de success, iar pe una deja a vandut-o . Pasiune, multa munca si ingeniozitate sunt cuvinte care il caracterizeza, dar si un spirit antreprenorial dezvoltat. A inteles trendurile pietei si s-a adaptat. A dorit sa-si extinda orizonturile in afaceri si pana acum a reusit. Pentru a-I afla povestea, am stat de vorba cu acesta.

Reporter: Razvan, ce este Monitor Backlinks?

Razvan Girmacea: Monitor Backlinks (http://monitorbacklinks.com) este un serviciu online care se adreseaza celor care optimizeaza site-uri pentru motoarele de cautare (SEO) din toata lumea si ii ajuta sa isi monitorizeze efortul depus in construirea de link-uri catre site-urile lor sau ale clientilor.

Reporter: Cum ti-a venit ideea?

Razvan Girmacea: Lucrez de peste 6 ani in domeniu SEO si aveam nevoie de un serviciu online care sa verifice starea link-urilor unui site, sa stiu ce e eficient si ce nu. Urmarind mai multe forumuri mi-am dat seama ca majoritatea celor care au nevoie de un astfel de serviciu foloseau un simplu Excel pentru a tine evidenta, acesta neputand sa indeplineasca multe din functiile necesare verificarii unui link, iar manual sa verifice fiecare aspect ar fi fost ineficient si plictisitor.

Am muncit 3 luni ca sa pot lansa site-ul intr-o prima varianta, iar apoi, vazand ca vin din ce in ce mai multi utilizatori, am continuat sa il imbunatatesc si sa il modelez in functie de feedback-ul primit.

Reporter: Ce beneficii aduce acest serviciu si cum acopera el nisa de piata?

Razvan Girmacea: Monitor Backlink salveaza enorm de mult timp in organizarea backlink-urilor, acestea putand fi sortate, catalogate, avand diferite statistici (PageRank, AlexaRank).

O data ce utilizatorul a adaugat link-urile in sistemul Monitor Backlinks, acestea sunt verificate regulat de sistemul nostrum si utilizatorul este notificat daca apare undeva apare o eroare care ar putea anula influenta acestui link asupra motoarelor de cautare.

Sunt servicii SEO care ofera multe facilitati care ajuta la gasirea surselor unde pot fi include link-uri catre un site, dar nu foarte multe servicii prin care (as pune « servicii prin care ») poti si urmari aceste link-uri.

Am vrut sa ofer acest serviciu de monitorizare ca un serviciu singular, sa nu faca parte dintr-o suita de mai multe servicii care ar putea creste mult costul de achizitie. Astfel ma adresez freelancer-ilor si firmelor mici de SEO, cu planuri lunare incepand de la 4.95$ / luna.

Reporter: E al doilea start-up reusit al tau. Vorbeste-ne un pic despre experienta ta in acest domeniu.

Razvan Girmacea: De 11 ani, de cand am inceput sa lucrez ca programator online, am lansat diferite proiecte din care am vrut in principal sa invat. Am primit mult feedback si am vrut sa merg inainte cu un proiect din ce in ce mai complex pana sa ajung sa il transform intr-o afacere sustenabila.

La sfarsitul lui 2009 am lansat un magazin online de jucarii educative pentru copii, EDUKID (http://edukid.ro/) si mi-a placut enorm sa lucrez cu clientii, sa gandesc partea de business si sa dezvolt produsul. La inceputul lui 2012 am vandut afacerea unui competitor local care avea posibilitati de dezvoltare mai mari si mi-am pregatit urmatorul proiect: Monitor Backlinks. Am vrut mult sa concurez pe piata internationala si sa dezvolt de aceasta data un singur produs care poate fi folosit de un numar mare de utilizatori din toata lumea.

Reporter: Ce calitati trebuie sa aiba un antreprenor pentru a reusi sa puna pe picioare o afacere noua.

Razvan Girmacea: Sa fie programator :). Glumesc.

Sa cunoasca domeniul si nisa in care se baga, fiindca risca sa investeasca cativa ani de zile in ceva si apoi sa afle ca de fapt n-are resursele necesare pentru a creste o astfel de afacere. Sa urmareasca sa gaseasca clienti din primele luni de la lansare ; daca afacerea nu face bani mult timp, focusul si se vor pierde si nu va avea capacitatea sa continue sa lucreze la ea.

Avand in vedere ca 90% din afaceri vor fi sortite esecului in primii ani, as zice sa nu riste totul de la inceput. Sa inceapa part-time sau sa aiba un plan de back-up in caz ca rezultatul asteptat nu se intampla decat mult mai tarziu.

Reporter: Pe scurt, care este povestea ta de success in domeniul antreprenoriatului?

Razvan Girmacea: Inca nu am poveste de succes, am o poveste lunga de incercari. Sper sa vorbesc despre succes pe la 40-45 de ani.

Consider ca au succes in antreprenoriat cei care au reusit sa construiasca o afacere suficient de buna incat banii sa nu mai fie o prioritate.

Reporter: Primul tau start-up a fost un magazine on-line de jucarii, dar unul nisat. Te-ai batut umar la umar cu competitor consacrati. Care a fost secretul?

Razvan Girmacea: Am inceput EDUKID cu dorinta de a invata despre comertul online. Pusesem deoparte cateva mii de euro si mi-am propus ca acei bani sa ii investesc in educatia mea. Am intrat pe un teritoriu necunoscut, dar practic nu riscam nimic fiindca pentru mine era ca o noua facultate.

Pe o piata competitiva poate fi mai usor de intrat, daca nu te temi de ea. Puteam sa urmaresc usor pe cei mai buni, sa vad ce merge pe aceasta piata si sa aplic in cazul meu. Daca nu ai competitie s-ar putea sa nu stii in ce directie sa duci cu afacerea.

Cand am deschis eu magazinul erau deja peste 120 de magazine online care vindeau jucarii.

Pozitionarea pe segmentul educativ a fost o decizie foarte buna. Inainte sa facem orice lucru la EDUKID, ne puneam intrebarea daca ajutam intr-un fel educatia celor mici. Astfel EDUKID a reusit intr-un an de la lansare sa fie considerat de multi parinti un brand educativ si de aici ne-am diferentiat de concurenta.

Reporter: Unele studii recente arata ca multi dintre antreprenorii din Romania nu au studii superiore. Cum vezi acest aspect? E necesara o dezvoltare personala in acest plan pentru a fi un antreprenor de success?

Razvan Girmacea: Facultatea este optionala, pe unii ii ajuta, pe altii nu. Daca esti suficient de auto-didact si cu suficienta initiativa sa faci lucruri de unul singur, atunci nu ai nevoie de facultate, dar gandeste-te in primul rand daca iti strica o facultate.

Pe mine m-a ajutat facultatea de Calculatoare fiindca nici nu stiam ce e aia programare pana sa dau la facultate. M-a ajutat si masterul Sisteme informationale in Afaceri unde am avut colegi orientati spre a-si deschide afacerile lor si asta m-a motivat si mai mult sa incerc si eu. Studiile superioare mi-au dat startul; restul a depins de mine. In plus, am avut si colegi care aveau educatia o prioritate si acest lucru m-a motivat si pe mine.

Reporter: Cum vezi perspectivele mediului de afaceri din Romania si, in opinia ta, care vor fi tendintele in industria on-line?

Razvan Girmacea: Ne dezvoltam si o sa urmam pasii celor din industriile dezvoltate, doar ca va mai dura cativa ani buni pana ajungem la cum sunt ei acum: vor fi din ce in ce mai multi cumparatori online si afacerile online vor merge din ce in ce mai bine. Momentan in Romania in online este foarte mult PR, dar numarul afacerilor care sunt pe plus sunt putine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *