web analytics

Interviu cu Marius Ghenea: De la idee la performanta in afaceri

Marius-Ghenea

Reporter: Carmen TODERASCU-SANDU

Marius Ghenea – Antreprenor, business angel, protagonist al emisiunii TV “Arena leilor”, profesor de antreprenoriat sunt ipostaze care pun in lumina personalitatea lui Marius Ghenea. Cu ocazia evenimentului “Cina de afaceri” organizat de JCI si Fundatia Comunitara din Iasi am reusit sa purtam o discutie pe tema performantei in afaceri si a unui subiect fierbinte – problema regionalizarii Romaniei.

Reporter: Ce presupune si ce pasi sunt de urmat pentru a atinge performanta in afaceri ?

Marius Ghenea: In primul rand pentru a avea performanta in afaceri, trebuie sa ai o afacere. Deci, primul pas este ceea ce numim start-up, deci inceputul afacerii. Asta inseamna ca si secvente, din perspectiva experientei de dezvoltare antreprenoriala pe care o am, cred ca primul loc, primul lucru de unde trebuie sa incepi cred ca este echipa, pentru ca nici o afacere nu se face doar cu bani sau doar cu concepte sau doar pe o anumita piata. Ea se face cu oameni, si din acest punct de vedere echipa este esentiala si mai ales echipa de start. Ce inseamna asta, inseamna ca pe de o parte ar putea sa existe o echipa antreprenoriala, deci un numar de persoane: doua, trei sau mai multe persoane care participa, alaturi la un start-up de business, si contribuie impreuna atat cu abilitatile lor cat si cu resursele lor, oricare ar fi acestea la dezvoltarea afacerii. Sau poate sa existe varianta dezvoltarii antreprenoriale individuale: eu sunt un antreprenor care dezvolta o afacere care este a mea, sa spunem in intregime, dar oricum voi avea nevoie de o echipa, care probabil va trebui sa aduca alaturi de mine oameni valorosi care sa stie sa faca vanzari, sa spunem, sau logistica sau partea tehnica, in functie de tipul de activitate, analiza financiara, si asa mai departe. Si atunci rolul echipei ramane cel mai important, dupa care, daca avem cat de cat o idee clara despre echipa si cu cine mergem impreuna la drum, urmatorul pas foarte important este o analiza cat mai serioasa si mai realista a pietei, pentru ca orice oportunitate de business si orice business performant nu poate sa existe decat in contextul unei nevoi, a unei dureri sau a unei probleme in piata si nu pot sa fac business performant, business de succes decat daca exista o anumita cerere in piata, iar o cerere, in general, este data de o anumita nevoie, de anumite probleme ale consumatorilor sau ale companiilor. Trebuie sa indentific cat mai atent aceste nevoi, cum pot eu sa le servesc mai bine, pentru ca iarasi daca vin cu solutii care au fost deja oferite si nu pot sa le ofer mai bine, nu voi fi competitiv in piata respectiva, si foarte important sa analizez si din perspectiva cantitativa cat de mare e acea piata astazi, cat va fi, peste un an, peste doi, peste trei, sa vad care este evolutia estimata a pietei, pentru ca este foarte important sa am si o piata relevanta, daca se poate cat mai mare, evident, cu cat piata este mai mare cu atat oportunitatea este mai mare. Iar dupa ce am aceste doua chestiuni de baza, pentru a face o echipa si o piata importanta, trebuie sa am un produs potrivit, produs insemnand orice serviciu, produs, deci nu neaparat un produs cu forma tangibila, pe care sa-l adresez aceleiasi piete si trebuie sa vad cum pot sa finantez afacerea, deci parte din performanta afacerii depinde si de modul cum este finantata. Finantarea se poate face pe capitaluri proprii, se poate face prin atragerea de resurse de  finantare care poate sa fie pe datorie sau sa fie capital de la Fondul de Investitii, de la investitori de tip business angels, pe fonduri europene sau alte tipuri de fonduri.

Reporter: Ne puteti exemplifica cinci metode concrete prin care putem atinge performanta in afaceri ?

Marius Ghenea: Sunt multe lucruri care pot sa fie facute pentru a atinge performanta in afaceri. Un prim lucru concret pe care l-as recomanda este, pentru manageri si pentru antreprenori, care detin afacerea respectiva sa incerce sa masoare, sa monitorizeze cat mai atent evolutia afacerii, pentru ca daca nu masuram, nu putem sti ce am realizat fata de ce ne-am propus. Si in functie de masurile sau de masuratorile pe care le facem putem sa luam si masurile potrivite pentru a imbunatati performanta afacerii. Un alt element foarte important este legat de planificarea financiara, ceea ce se numeste planificare sau proiectie de cash-flow, adica fluxurile de numerar, si asta ajuta foarte mult la cresterea performantei afacerii, pentru ca daca stiu ce tipuri de fuxuri de numerar voi avea in viitor sau pot sa estimez acest lucru pot sa-mi fac niste planuri mai ambitioase pentru afacerea mea, automat performanta afacerii creste. Un alt lucru foarte important este legat de oameni, asa cum spunem si la start-up, e valabil oricand intr-o afacere, cu cat ai oameni mai potriviti si bineinteles mai motivati, mai implicati, cu atat rezultatele vor fi mai bune, deci foarte mare atentie la oameni, cu recomandarea sa nu se faca, niciun fel de compromisuri, in sensul in care daca oamenii nu sunt potriviti, trebuie discutat cu ei, daca nu reusim sa rezolvam problemele, si continua sa nu fie adecvati pentru pozitiile respective, pentru job-urile respective, sarcinile sau responsabilitatile respective, trebuie sa gasim oameni mai buni, si cu asta cred ca am enumerat vreo trei lucruri pe care le-as atinge in principal. Al patrulea lucru ar putea sa fie legat de piata. Ce inseamna asta: performanta afacerii poate sa creasca semnificativ daca reusesc sa gasesc pietele noi sau produsele noi. De multe ori, facem o afacere in orasul nostru sau in regiunea noastra si uitam ca exista o piata mult mai mare, de ce nu o piata nationala sa spunem, pentru o afacere in Iasi, care in  momentul de fata, putem sa desfasuram activitatea doar aici sau pot fi posibilitati mari de dezvoltare in spre Transilvania sau spre Sudul tarii, in Bucuresti sau in alte zone ale tarii si mergand mai departe cu gandul, ar putea sa existe o provenienta internationala, fie ele regionale sau globale, in functie de tipul de produse sau serviciu. In particular pentru Iasi, pentru a-si evidentia aceasta oportunitate, mai ales, ca in Iasi exista un hub destul de important pe IT si tehnologie, de asemenea, un hub important pe farmacii, fie alte cateva zone de business importante care au potential de dezvoltare nu doar local sau regional ci chiar un potential global, si acesta ar fi un al patrulea element foarte important. Deci, aceste oportunitati pe care le poate oferi piata si un ultim lucru pe care l-as metiona ca si element important, al cincilea element important este legat de posibilitatea de a dezvolta noi produse. Am vorbit despre piata, cum anume ne putem dezvolta pe noi piete, putem sa ne uitam si la oportunitatile oferite de introducerea unor produse sau productia de noi produse, de ce nu? Pentru ca exista in orice business si in orice piata, exista modificari de la un an la altul de la un sezon la altul si trebuie pe de o parte sa tinem pasul cu evolutia pietei si de ce nu sa mergem un pic inainte de aceasta evolutie a pietei, anticipand, incepand sa identificam acele nevoi, sau acele produse care vor fi cerute si sa ne pregatim cu acele produse noi pentru momentul in care piata va fi potrivita.

Reporter: Considerati ca regionalizarea ar putea ajuta la dezvoltarea economica a tarii noastre ?

Marius Ghenea: Cu siguranta ! Una dintre problemele Romaniei in momentul de fata este ca e mult prea fragmentata teritorial, si ma refer atat la nivelul autoritatilor publice locale cat si la nivelul comunitatilor de business locale, pentru ca si aceasta este o problema importanta. In mod  informal, stim si vedem ca exista anumiti poli care atrag interes, activitati si evenimente dintr-o zona mai mare decat un singur judet, pentru ca in momentul de fata aceasta e unitatea teritoriala importanta in Romania –  judetul, astfel cazul Iasului este unul foarte bun din acest punct de vedere, ca si pol regional in Moldova.  La fel se intampla cu orasele din Transilvania – Cluj, Timisoara, Brasov, care atrag  si polarizeaza interese economice, de business, sociale, culturale, dintr-o arie mult mai larga decat un singur judet. Din pacate, in momentul de fata, aceasta coagulare este impiedicata de faptul ca nu exista niste structuri corespunzatoare la nivelul  autoritatilor publice, insa pana la urma Iasul tot resedinta de judet este  si nu mai mult. Din punctul meu de vedere o structura regionala corecta, care sa insemne un numar semnificativ mai mici de regiuni, decat judetele din momentul de fata, am putea sa vedem in Romania, asa cum vedem  in Polonia, in Germania, in tari din Europa Centrala, unde exista orase care polarizeaza interes, care se dezvolta economic si social foarte bine si care ajuta toate regiunile sa se dezvolte mai bine. Cred ca si in Romania s-ar putea intampla acest lucru si ca aceasta ar da sansa unor orase si unor zone economice importante sa se dezvolte semnificativ mai bine decat in structura teritoriala actuala.

Reporter: Care credeti ca ar trebui sa fie capitala ?

Marius Ghenea: Deocamdata, nu stiu ce sa spun, pentru ca, daca nu sunt definite niste limite teritoriale, din pacate nu cred ca se poate implementa programul unei regiuni atat de mari, cum este Moldova, geografic vorbind. Probabil ca in zona vor trebui sa fie doua sau trei regiuni, iar atunci Iasul ar fi, cu siguranta, din punctul meu de vedere, cel mai bun candidat pentru a fi capitala sau resedinta uneia dintre aceste regiuni si probabil  mergand spre Nord, Suceava in zona Bucovinei, respectiv Galati sau Bacau in zonele mai de Sud ale Moldovei, dar aceasta depinde foarte mult de modul de structurare la nivel geografic si administrativ, de reforma teritoriala a Romaniei. Oricum, Iasul ar fi cu siguranta o resedinta a uneia dintre regiunile Romaniei.

Reporter: Dupa experienta pe care o aveti in domeniul afacerilor ce recomandari le puteti face oamenilor de afaceri din Iasi ?

Marius Ghenea: Cu privire la oamenii de afaceri din Iasi, ca peste tot unde merg, le recomand sa incerce sa  stea in contact cu alti oameni de afaceri atat de aici cat si din alte parti ale Romaniei, iar pentru acest lucru exista din fericire din ce in ce mai multe oportunitati,  cum ar fi “cina de afaceri” organizata de JCI si Fundatia Comunitara din Iasi, un eveniment care combina continutul de business cu zona de networking, de relationare,  unde ne intalnim in jur de 100 sau mai mult de 100 de oameni de afaceri, de manageri, de antreprenori din zona, dar bineinteles si oameni care vin din afara acestei regiuni, astfel cred ca schimbul de informatii, de idei, dar si contactul poate sa ajute foarte mult oamenii de afaceri din regiune sa stea in aceasta comunitate, sa lucreze ca o comunitate, pentru ca asa cum se spune, si mai ales aici in Moldova este o vorba foarte veche si foarte inteleapta, respectiv “unirea face puterea” si “unde-s doi puterea creste”. Astfel, in aceasta structura un pic mai coagulata de comunitate de business, cred ca se pot face proiecte frumoase, care se pot dezvolta in comun de mai multi oameni de afaceri, sau de mai multe companii, participarea la astfel de evenimente de networking si relationare fiind foarte importanta pentru aceasta.

Interviu realizat in colaborare cu TeleM.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *