web analytics

Interviu cu Dragos Anastasiu: Faptul ca ai avut o data un esec nu este nici un fel de nenorocire, trebuie sa inveti din el si sa mergi mai departe.

Reporteri: Carmen Sandu, Bogdan Capraru

Joi, 10 mai 2012, s-a desfasurat la Iasi, la Hotel Unirea, incepand cu ora 15:30, a VIII-a editie a Business Networking Event organizat de Junior Chamber International Iasi. Cu aceasta ocazie echipa EconomiaOnline.ro a demarat un interviu cu Dragos Anastasiu, Presedinte al Grupului Eurolines Romania si unul dintre protagonistii emisiunii “Arena Leilor“, aflat in ipostaza de speaker la acest eveniment.

Reporter: Aveti un principiu dupa care va ghidati in viata, ai voie sa te uiti in spate, dar nu ai voie sa regret nimic ? Ce ati sfatui pe cei care au avut esec in afaceri in contextul crizei si a recesiunii economice?

Dragos Anastasiu: Sa se ridice si sa o ia de la capat si mai ales sa invete din greselile pe care, probabil ca le-au facut, altfel nu ar fi ajuns sa cada. E ca la un copil mic care cade de foarte multe ori pana invata sa mearga. Faptul ca ai avut o data un esec nu este nici un fel de nenorocire, trebuie sa inveti din el si sa mergi mai departe.

Reporter: Pentru ca sunteti implicat in mai multe afaceri, care este in opinia dumneavoastra reteta perfecta a succesului in afaceri ?

Dragos Anastasiu: Nu exista o reteta perfecta, conteaza destul de mult ,din punctul meu de vedere si norocul, “omul potrivit la locul potrivit, la momentul potrivit”. Cred ca principala chestiune este sa iti placa ceea ce faci, sa faci cu pasiune, sa nu o faci pentru bani, pentru ca banii sunt o consecinta si sa fii perseverent, sa nu cedezi, sa mergi inainte.

Reporter: Se pot demara afaceri in Romania cu bani putini ?

Dragos Anastasiu: Se pot demara afaceri in Romania.
Unu: Se pot demara afaceri.
Doi: Se pot demara afaceri in Romania .
Trei: Se pot demara afaceri si cu bani mai putini.
Patru: Se pot demara afaceri cu banii altora.
Cinci: Se pot demara afaceri cu putini bani ai antreprenorului si mai multi bani ai altora si asa mai departe, dar orice varianta este posibila.

Nu mai cred astazi in ideea ca, fara nimic si fara nimic pot sa faci treaba, ai nevoie de un suport financiar la inceput, in anumite zone unul mai consistent, in alte zone unul mai mic, dar intr-adevar principalul capital este omul-antreprenorul. El poate sa faca. Eu am facut cu bani putini acum 17-18 ani, am luat atunci 30.000 de marci, erau marci germane, deci vreo 15.000 de euro, de la mama mea drept imprumut si cu asta am pornit si iata ca s-a putut. Nu mai e cum era acum 17 ani, dar in continuare se poate daca ai minte si intelepciune.

Reporter: Pentru ca ati vazut numeroase idei de afaceri, ce sfaturi i-ati da acum unui tanar student care termina facultatea si vrea sa se implice in afaceri. Cu ce anume sa demareze, in ce domeniu sa activeze, sa se indrepte ?

Dragos Anastasiu: Cu ceea ce ii face lui placere si unde are el pasiune. Cred ca orice afacere poate sa functioneze in orice domeniu, fie ca sunt servicii, fie ca e productie sau orice altceva. Conteaza sa faci cu placere si cu pasiune ceea faci si atunci cred ca ai toate sansele sa reusesti. Asta este principalul sfat si sa nu se lase batuti, pentru ca incepand din prima zi intervin zeci de piedici si o sa cada de o suta de ori, dar trebuie sa se ridice si sa mearga mai departe.

Reporter: Ce intelegi dumneavoastra prin leadership si daca ati putea sa ne dati cateva exemple de succes, oameni de afaceri de succes sau modele pentru dumneavoastra din Romania sau din afara ?

Dragos Anastasiu: Ce inteleg prin leadership? Ar trebui sa vorbim o ora ca sa explicam sau sa ne gandim ceea ce am putea intelege prin leadership.

Leadership, daca vreti e ceva ce inspira. Leaderii sunt cei care, in primul rand, prin ceea ce fac ei, prin ceea ce demonstreaza ei, nu neaparat prin ceea ce spun, sigur conteaza si cum spun, dar prin modelul lor personal ii fac sa ii urmeze. Capacitatea principala a leader-ului este de a aduna o echipa, oameni. Dupa cum spuneam, fara oameni de calitate nu poti sa faci absolut nimic. Sunt doua elemente importante: sa inspiri avand tu viziune, prin exemplul personal si sa ai capacitatea de a lucra cu oamenii, de a-i aduna langa tine. Exemple sunt multe in Romania, cu multi dintre ei sunt prieten, sigur ca daca as da acum un nume, uitati-va numai la Arena Leilor, toti colegii mei de acolo sunt leaderi adevarati, sunt oameni care au realizat extraordinar de multe lucruri si nu numai colegii actuali de la Arena Leilor, toti cei care au mai fost pe acolo, eu si cu Marius Ghenea suntem asa dupa principiul “Apa trece, pietrele raman”, dar restul au mai venit, au mai plecat, insa sunt oameni exceptionali. Uitati-va la ce au realizat nu numai la nivel national, cat si international, echipa actuala, Florin Talpes, Mircea Tudor, Cristina Batlan, oameni care au scos ceea ce fac ei in Romania, in strainatate, un lucru extraordinar, in contextul in care ne aflam in tara multinationalelor si, de fapt, toti vin catre noi. E senzational ce se poate face si iata sunt oameni, de la care eu personal, la fiecare emisiune si cu fiecare ocazie am foarte multe de invatat.

Reporter: Ati lasat Germania pentru Romania. Cum ati caracteriza mediul de afaceri din Romania ?

Dragos Anastasiu: Nu pot sa spun ca am lasat-o sau n-am lasat-o, suntem europeni acum. Ce imi este Frankfurt ce imi este Iasi, ce imi este Bucuresti ? In doua ore suntem peste tot. Eu personal stau de baza la Bucuresti, dar cred ca sunt mai mult intr-un an plecat decat sunt la Bucuresti.

Ce caracterizeaza mediul de afaceri din Romania m-ati intrebat ! Poate in comparatie cu cel german ? In Germania lucrurile sunt normale, insa ce ne caracterizeaza pe noi in tara aceasta este anormalitatea, lucru care pe mine ma consuma cel mai mult, ma enerveaza. Faptul ca lucruri simple nu sunt usor de realizat. Deci, aceasta anormalitate e ceea ce difera negativ la noi. Aceasta anormalitate, insa duce la creativitate si cred ca din punct de vedere creativ suntem inaintea multor altor tari si in special inaintea nemtilor, nemtii nu sunt creativi, nemtii sunt foarte “cu ochelari de cal”, foarte focusati, foarte nisati, fiecare stie bucatica lui, insulita lui, o face extraordinar, o face perfect, ceea ce noi nu facem, noi stim de toate si nu facem nimic bine. Ei stiu putine, dar chestia aceea o fac foarte bine. Insa avem si noi marile noastre avantaje. Am mai explicat si cu alte ocazii, in Germania te simti umar la umar, adica stai intr-o formatie, sacadata, ea merge inainte, merge bine, functioneaza, merge sigur, nu salti mult, nu cobori mult, dar nu ai loc sa te intorci, in timp ce in Romania ai spatiu cat vrei. Oamenii care au, in special initiativa si sunt perseverenti au sanse enorme de a se dezvolta in Romania, inca este spatiu larg, poti sa respiri, dar iti trebuie initiativa intr-un mediu lipsit, in general, de initiativa. Acestea sunt asemanarile si deosebirile intre Romania si Germania.

Acest interviu a fost realizat in colaborare cu emisiunea “Puls economic”, TeleM Iasi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *