web analytics

In cine au romanii incredere

Stefan Alexandrescu

Va propun o privire asupra urmatoarelor informatii: conform unui studiu realizat de GFK in Romania pe tema gradului de incredere (1) al populatiei in diferite profesii, in 2011, romanii au incredere in (am trecut doar ce depasea 50%): pompieri 93 %; armata 88 %; profesori 85%; postasi 85 %; doctori 79 %; cercetatori in marketing 65 %; ONG-uri de mediu 63 %; Biserica 58 %; politisti 55 %; jurnalisti 53 %; organizatii caritabile 50 %.

V-ati fi imaginat ca aceasta ar fi fost ordinea?
Ce anume genereaza acestor figuri credibilitatea, si in cele din urma, autoritatea de a emite considerente care sa fie elemente de referinta pentru romani?

 Autoritatea ca investire a credibilitatii

Lucrurile functioneaza destul de simplu. Exista o autoritate suprema, care, atata vreme cat nu a incalcat asteptarile publicului, mentine increderea si ofera anumitor categorii o licenta de incredere formala care se numeste, dupa caz, imputernicire, statut, diploma,certificare, licenta, franciza etc.

Sa luam cateva din aceste categorii pe rand.

Pompierii, categoria profesionala cu cea mai mare credibilitate, in 2006, nici nu ajungea in primele 50%. De ce oare? Un indicator obiectiv poate fi acela al numarului ridicat al victimelor si al valorii pagubelor, raportat la numarul anual de incendii la 1000 de km² si la 100.000 de locuitori. Conform studiului realizat pe date inregistrate intre 2003-2009, publicat oficial, in medie:

  • zilnic, 12 locuinte sunt afectat de incendii, in urma carora cade victima 1 om;
  • din cele 12 incendii, 5 se produc in pod/mansarda, iar 3 in bucatarie;
  • intre orele 18.00-22.00, are loc un incendiu la fiecare 20 de minute;
  • anual, 41 de copii sub 6 ani cad prada incendiilor, ca urmare a neglijentei parintilor, fara a avea posibilitatea sa se salveze; abia spre sfarsitul lui 2012 am vazut o actiune promotionala in acest sens: campania “F.O.C. – Flacarile omoara copii”;
  • 27 % dintre victimele incendiilor de locuinta sunt persoane de peste 70 de ani.

Mai mult, numai in 2009, au avut loc in Romania peste 15.000 de incendii sub diferite forme.
Ei bine, in asemenea conditii, este usor de inteles de ce pompierii se bucura de o asa mare incredere: cum sa nu ai incredere in cei a caror expertiza este sa te salveze de la moarte?

Realitatea este ca aceste date sunt inregistrate ca urmare a reactiei pompierilor, nu a preventiei. Intre principalele surse de incendiu se numara: instalatiile electrice defecte sau improvizate; aparatele electrice sub tensiune; sistemele sau mijloacele de incalzire defecte improvizate sau nesupravegheate; cosurile sau burlanele de fun defecte ori necuratate; cenusa/jar/scantei de la sistemele de incalzire, fumatul; scurgeri sau scapari de produse inflamabile. Imi imaginez ca pompierul nu este privit mai ales ca cel care previne incendiul, ci ca cel care te scoate dintr-o casa aflata deja in flacari – ceea ce este normal.

Profesorii beneficiaza de statutul de a fi cei de care depinde promovarea etapelor in invatamant. Ei sunt acreditati de catre stat sa ofere o diploma, pe baza careia, majoritatea absolventilor de studii superioare se pot angaja, ceea ce le permite sa se intretina. Atata vreme cat acest sistem functioneaza pentru majoritatea (chiar daca un procent insemnat si greu de determinat din populatia activa e somera (mai ales tinerii) – si nu ma refer la statisticile oficiale, ci la datele reale), este logic ca acest sistem sa functioneze.

In acelasi timp, multe din cadrele didactice universitare duc mai departe cu spor faclia limbajului de lemn mostenit din timpul comunismului, in care cu multe cuvinte se poate spune putin despre fond si mult prea mult despre forme. Multi din cei care nu stiu sa patrunda dincolo de perdeaua de fum a indicelui Fog (Fog index), raman sa se inchine unor idei pe care nu stiu cum sa le verifice.

Doctorii sunt cei la care oamenii apeleaza in momentul in care se intampla ceva care le afecteaza sanatatea sau viata. In ciuda unor reprezentari realiste ale sistemului medical cum este Moartea Domnului Lazarescu al lui Cristi Puiu si al realitatii efective, aceasta categorie profesionala este perceputa ca fiind una investita cu putere, de catre stat. In urma unei scoli care dureaza multi ani, dar si din cauza rezultatelor concrete, medicii chiar livreaza ce promit. Cu siguranta, sunt mai multi romani care s-au vindecat in urma prezentarii la medic, decat cei care s-au imbolnavit si mai tare. Aceasta categorie profesionala continua sa se bucure de incredere si datorita unui curent al nevoilor consumatorilor de a fi mai preocupati de propria lor sanatate, trend care a devenit tot mai vizibil din 2009.

Clericii sunt recunoscuti de credinciosi ca trimisii lui Dumnezeu care au dreptul de a oficia casatorii, botezuri, inmormantari, adica evenimente de mare importanta in viata oricui. Sunt preoti pentru ca au har. Au har pentru ca au fost investiti cu acesta. Biserica, de asemenea, este perceputa ca reprezentand Divinitatea, iar pentru aceasta, cel putin declarativ, conform sondajelor, romanii au un respect profund. Cu toate acestea, popularitatea Bisericii Ortodoxe Romane si credinta in Romania sunt doi indicatori care in ultimii 5 ani au inceput sa se prabuseasca arzand in flacarile iadului. Brandingul religios nu prea rimeaza cu ecumenismul promovat de unii dintre ierarhi. Pentru mai multe pe acest subiect, va recomand articolul meu, Nike va invita sa cumparati de la Adidas (sa intelegem ecumenismul cu ajutorul brandingului). (2)

Politistii se bucura de o incredere din partea populatiei, in calitate de ramura executiva. Ei sunt gardienii autoritatii legii in fata cetatenilor, iar misiunea lor este de a asigura securitatea, siguranta desfasurarii unei vieti in ordine si pace. Ca si in cazul militarilor, doctorilor, postasilor si preotilor, autoritatea politistilor, indicata prin uniforma, este un brand al autoritatii universal raspandit, valabil in foarte multe tari.

Presa. Teoretic, a patra putere in stat. Conform acestui sondaj, cam a zecea (dupa ce  in 2006 era a cincea). Presa reprezinta o autoritate mai ales in conditiile in care majoritatea romanilor nu reusesc sa acceseze surse alternative de informatie. Structura multinationala a companiilor care livreaza stiri in Romania a devenit o putere in sine. Cu toate acestea, increderea pe care o au romanii in jurnalisti (53%), conform studiului GfK, se apropie de procentul de 51 % care are incredere in comentariile online ale prietenilor si cunoscutilor in privinta unor produse de genul electronice de consum, bauturi, automobile, produse financiare, muzica si filme

Sa privim si de aceasta data realitatea: prin comparatie cu Japonia, situatia din Romania paleste. Potrivit World Association of Newspapers/Asociatia Mondiala a Ziarelor, 92 % din populatia Japoniei citeste presa, iar ziarul cel mai mare vinde 13,5 milioane de exemplare zilnic. (3)

In Press Freedom Index 2012 (4), top anual al Reporters Without Borders/Reporteri fara frontiere, Romania are pozitia 47, ceva mai prost decat in 2007 (cand reusise performanta  remarcabila de a depasi SUA). Acum, printre tarile care stau mai bine la libertatea presei decat Romania, conform respectivului raport se numara:

  • Namibia;
  • Tanzania;
  • Africa de Sud;
  • Ghana;
  • Botswana.

             Concluzii

Daca analizam fiecare dintre aceste categorii care genereaza incredere, observam cateva lucruri destul de interesante:

  • desi anumite categorii sufera de o erodare a increderii populatiei (preoti, jurnalisti, profesori), in lipsa unor solutii mai bune, majoritatea romanilor inca manifesta o incredere in reprezentantii lor;
  • desi unele categorii nu performeaza asa de bine ca in alte tari (doctori, jurnalisti, politie), majoritatea romanilor isi pastreaza increderea in acestea;
  • desi in spatele institutiilor pe care le reprezinta unele categorii se afla fraude, neglijenta, lipsa de strategie ori pur si simplu rea vointa, categoriile profesionale in cauza reusesc sa constituie piloni ai increderii populatiei;
  • pe fundalul revenirii la necesitatile de supravietuire, romanii au increderea in cei care le-o asigura: pompieri, medici, politisti.

  Ca sa ai incredere in cineva, nu este nevoie ca acel cineva sa fie mereu eficace sau eficient, sa iti furnizeze mereu informatii de calitate sau sa te duca pe o cale buna de fiecare data. Autoritatea care deriva din functie suprascrie perceptiile subconstiente, ca un mecanism de precizie, care functioneaza la fel, mai mult sau mai putin, in fiecare tara. Ca sa creezi incredere, trebuie sa ai autoritate! Daca autoritatea nu o primesti prin functie, afla cum sa ti-o creezi!

Daca iti doresti sa afli cum sa sporesti increderea pe care altii o au in tine, iti recomand sa explorezi Caile persuasiunii in negociere: peste 170 de tehnici, strategii, tactici, trucuri, legi si principii de aplicat in marketing, vanzari si gestiunea contractelor! (5). Lansarea la Iasi a cartii va avea loc miercuri 16 ianuarie 2013, la Libraria “Tafrali” din corpul A al Universitatii “Alexandru Ioan Cuza”, ora 17.00. Invitati: prof. univ. dr. ec. Stefan Prutianu, ec. drd. Marius Alexa si ec. Bianca Roxana Ionel.

 Referinte pentru acest articol

(1) http://www.cariereonline.ro/articol/pompierii-militarii-si-profesorii-topul-increderii-romanilor
(2) discerne.wordpress.com/2012/09/02/nike-va-invita-sa-cumparati-de-la-adidas-sa-intelegem-ecumenismul-cu-ajutorul-brandingului/
(3) Mai multe rapoarte si statistici despre presa din Romania: http://www.organizatiimedia.ro/
(4) informatii actualizate la en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index
(5) http://discerne.wordpress.com/2012/12/04/in-acest-decembrie-se-negociaza-viitorul-tau/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *