web analytics

Formarea profesionala in sectorul financiar (I)

calin rangu

Calin M. RANGU

Director Autoritatea de Supraveghere Financiara, Presedinte institutul de Studii Financiare

Problemele pleaca de la constructia funda men tului, de la aplicarea sistematica a unor principii, de la de ce si pentru ce formam. Aceste pro bleme au devenit acute la nivel european, in sec t orul financiar, dupa criza, generand regle men tari specifice cu cerinte specifice in domeniul formarii, atat pe piata de capital prin aplicare MIFID2, cat si in asigurari prin implementarea IDD. Cerintele de reglementare generale, la nivel european, privind calificarile profesionale, sunt din 2005, aparand directive si recomandari. La nivel general european se aplica standardul EQF, la nivel sectorial se dezvolta standarde SQF (S de la sectorial).

Revenind la cerintele sectoriale, acestea vor besc in premiera de competente, precum setul cunostintelor si abilitatilor pe care trebuie sa le aiba un specialist financiar, in special cei care sunt interfata cu clientii.

Avem ocupatiile din COR, care ar trebui sa aiba definite profilurile ocupationale si standardele ocupationale. In acele profiluri/standarde ar

trebui sa apara responsabilitatile, competentele si cum se masoara acestea.  Cine ocupa acele pozitii ar trebui sa satisfaca aceste criterii.

Sistemul financiar este complex, cu implicatii majore asupra bunastarii individuale si a stabilitatii economice a unei tari.  Intrarea in sistem are bariere de mai multe tipuri, dar bariera cea mai obiectiva si justificata e cea a formarii profesionale. Acceptarea din motive pe termen scurt, punctuale, economice, a unor persoane fara abilitatile necesare, cu un transfer minim de cunostinte, poate produce prejudicii semnificative pe termen lung.

Acest aspect se poate sesiza acum usor de la criza creditelor in monede exotice, la extin derea practicilor neautorizate de tip Forex, de la pierderile semnificative generate de fraude prin subtituirea identitatii sau utilizarea fara drept a banilor clientilor, pana la lipsirea de continutul esential al vanzarii unei asigurari, acela de pro tectie personala impotriva unor riscuri, nepre zen tarea riscurilor unor investitii, sau a exclu derilor dintr-o asigurare.

Din acest motiv, intrarea in sistem trebuie sa aiba bariera unei formari profesionale corespun zatoare. In acelasi timp, este foarte important a asigura proportionalitatea si a crea un sistem suficient, facil, pentru a nu determina costuri nejusticate. Din acest motiv o abordare unitara, standardizata, e importanta, deoarece pentru orice se replica in volume mari, costul unitar scade.

Ce spune directiva distributiei de asigurari: Este important sa se garanteze un nivel ridicat de profesionalism si competenta in randul inter

mediarilor de asigurari, reasigurari si asigurari auxiliare, precum si in randul angajatilor intreprinderilor de asigurare si reasigurare care sunt implicati in activitati premergatoare vanzarii, in vanzare si in activitati ulterioare vanzarii de polite de asigurare si reasigurare. Prin urmare, cunostintele profesionale ale intermediarilor si ale intermediarilor de asigu rari auxiliare si ale angajatilor intreprinderilor de asigurare si reasigurare trebuie sa corespun da complexitatii acestor activitati.

Ar trebui asigurate formarea si pregatirea continue. Formarea si pregatirea ar putea sa cuprinda oportunitati de invatare facilitata de diverse tipuri, inclusiv cursuri, cursuri online si mentorat. Aspectele precum forma, continutul si certificatele necesare sau alte documente justificative adecvate, cum ar fi inscrierea intrun registru sau absolvirea cu succes a unui examen, ar trebui sa fie reglementate de statele membre.

Ce spune autoritate europeana a pie]ei de capital: Pentru ca personalul sa detina o “calificare corespunzatoare”, se impune o dezvoltare profesionala continua sau permanenta. Aceasta evaluare permanenta va cuprinde materiale actualizate si va testa cunostintele personalului, de exemplu cele despre modificari legislative, produse si servicii noi disponibile pe piata. Aceasta evaluare permanenta poate implica formarea in cadrul unor cursuri, seminarii, studii sau forme de invatare independente si include intrebari de verificare care demons treaza daca personalul detine cunostintele si competentele necesare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *