web analytics

Este tehnologia a sasea fata a cubului afacerillor?

600px-RGB_color_solid_cube

Raluca DAMII

Intr-un mediu de business dur, schimbator si imprevizibil, o parte din multumirile pentru reusita s-ar putea indrepta fara echivoc spre tehnologie si  spre piata telecomunicatiilor.  Motivul e deductibil. Trebuie doar sa va amintiti de diALOg, Connex sau de calculatoarele  Pentium si sa va imaginati firmele si afacerile de azi adaptandu-se la ele. Pare cam dificila supravietuirea cu abonamente de 20 de minute, cu internet taxat la minut la tariful telefonului fix sau cu viteza de procesare a calculatoarelor din anii 2000. Noroc ca e vorba doar de un exercitiu de imaginatie.

Inventia internetului putea stagna evolutia din domeniul informatic si tehnologic pentru o vreme buna. E o amprenta atat de mare in istoria dezvoltarii incat cercetatorii puteau sa se considere descurajati sa mai incerce sa “bata” izbanda. Insa, din fericire, s-a dat un impuls pozitiv pietelor dezvoltatoare de produse hardware, care se afla in prezent in mijlocul unei batalii concurentiale aprige si productive. Au si de ce. Miza este mare, domeniul nu simte criza asa cum o simt alte domenii.

Astazi, smarphone-urile si tabletele “fac pamantul sa se invarta”, cum spunea un cantec. Dupa problemele intampinate de Nokia, au ramas in scena doi producatori care isi disputa suprematia pe piata: Apple si Samsung.

Apple, desi are in spate o istorie fascinanta, a devenit cunoscut ceva mai recent, cand a reusit o consolidare convingatoare a pozitiei de piata. Activand strict in aria high-tech, Apple a adus un suflu nou prin produsele elitiste, formatoare de lifestyle si s-a detasat de concurenta prin software propriu adaptat produselor. Personalizat denumite (iPad, iMac, iPhone, iPod), produsele au capatat o faima de corespondente ale masinilor Mercedes din lumea  tehnologiei computerelor.

Samsung a avut un parcurs neasteptat, fara a porni de la ideea dezvoltarii pe pietele telefoniei mobile. Echipamentele de telecomunicatii reprezinta doar o sectiune a produselor brandului Samsung. In urma cu cativa ani, Samsung era mai usor recogniscibil ca valoare in aria electrocasnicelor si a altor aparaturi decat in aceea a telefoniei mobile. Insa si-a dezvoltat cu succes acest sector, si-a fixat o strategie sustenabila pe care a urmarit-o intocmai si a plusat cu produse concurente la fiecare lansare a concurentului sau, Apple.

Cu o utilitate demonstrabila mai ales in domeniul business-ului, tabletele si telefoanele mobile cresc semnificativ circulatia informatiilor si pun la dispozitie platforme de promovare a afacerilor in mediul online la costuri infime. De asemenea, dispun de sisteme de operare tot mai similare cu ale calculatoarelor si devin miniaturi veritabile ale acestora. Astazi o afacere parca e incompleta fara sustinere in online. S-a impamantat obiceiul de a cauta orice firma in online pentru detalii incat inexistenta in acest mediu se poate solda cu insasi inexistenta in fapt. Iar sustinerea in online presupune o conexiune permanenta cu clientii, o actualizare a datelor si a site-ului si o optimizare concreta a modalitatilor de promovare. De aceea, detinerea unor dispozitive mobile care sa faciliteze procesul descris devine obligatorie.

Dincolo de aspectul utilitatii, nu este de ignorat nici sentimentul de apartenenta la un interval social prin detinerea unui produs de la una din cele mai importante companii mondiale. Asa cum in urma cu 15 ani detinerea unui telefon mobil era o chestiune de “staif”, astazi detinerea unei tablete, a unui “S3” sau a unui “iPhone 4”  e usor incadrabila si la sectiunea de lifestyle a individului. Cu atat mai mult a individului afacerist. Ridica o anumita pretentie cu privire la gust si da un aer de eleganta, ar spune unii.

Dupa aparitia smartphone-ului iPhone 5 in luna noiembrie a anului trecut in Romania,  liderul mondial actual Samsung nu a putut ramane indiferent si a adus pe piata mult-asteptatul model Galaxy S4.  Decalajul de timp dintre lansarile celor 2 smartphone-uri doreste a fi o strategie de piata a Samsung, asa cum anunta varianta online a revistei “Comunicatii mobile”.

Desigur, nu ne putem ante-pronunta cu privire la castigatorul “bataliei”, castigator validat prin numarul de vanzari si nicidecum prin detronarea vreunuia din gigantii pietei de telefonie mobila.

Se stie ca situatiile de concurenta pe piete genereaza evolutia si stimuleaza progresul. Am fost deja martorii unei dezlantuiri a tehnologiei indiscutabile. Asteptam in acest caz, poate cu un entuziam naiv, sa fim uimiti macar inca o data.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *