web analytics

De ce sa cumparam “romaneste”?

mitrofan-300x269

Marius MITROFAN

Pornesc cu supozitia ca ati citit sloganul “Salvati locurile de munca cumparind produse romanesti!” sau vreo forma asemanatoare a mesajului macar pe luneta masinii unui antreprenor autohton, daca nu chiar in vreo campanie de advertising serioasa. In contextul economic actual, ideea suna bine. Ce ar fi daca am cumpara mai multe produse romanesti, astfel investind, practic, in producatorii romani si companiile lor? Cumparind “romaneste”, am putea stimula companiile din Romania sa produca mai mult, poate chiar sa mai reduca si preturile. Ca rezultat, mii de romani si-ar putea pastra locurile de munca in fabricile din tara si alte mii (sau zeci de mii) ar fi atrasi sa intre in acelasi business. Cam asta ar fi ideea din spatele sloganului. Dar e vreun pic realista aceasta speranta? Cine sint producatorii romani care vor sa intre pe piata si care este motivul pentru care, pina acum, nu au reusit sa o faca sau nu au facut-o suficient de bine? Intrebarea cea mai importanta are legatura cu rentabilitatea initiativei pentru consumator. Pot cumpara un produs romanesc care sa imi satisfaca nevoile mai bine decit un produs din import si este acesta atractiv ca pret? Ca sa raspundem la aceasta intrebare, parasim putin lumea abtibildurilor infailibile ros-galben-albastre de pe lunetele de Logan si geamurile aprozarului local.

Rosii galbene si albastre

Rosii galbene si albastre

Dincolo de mingiierea drapelului, “feeling-ul” caldut pe care ni-l lasa cumpararea unui produs romanesc, este totusi putina validitate in mesajul obsedant din supermarketuri. Intr-adevar, exista un potential imens pentru productie in economia romaneasca. Asta pentru ca nu locuim pe o insula, ci pe un teren bogat in resurse naturale de un spectru foarte larg (wow!). Cu alte cuvinte, Romania si-ar putea satisface, ipotetic, o buna (buna, buna) parte din nevoile pe care locuitorii ei le au. Ultimul nostru dictator a inteles bine acest lucru, si iata ca pe vremea lui “cumpara romaneste” (versus “cumpara ruseste”) nu era o alegere comerciala atit de interesanta cum este acum, ci mai degraba un soi de “cumpara si taci”.

OK, si daca Romania are potentialul acesta extraordinar (de fapt, nu e nimic extraordinar) si mai mult decit atit chiar produce si are deja produse pe piata, de ce sintem “antiromaneste” si nu ajutam economia?

Daca Romania are un potential pentru productie, si asta e indubitabil, atunci ea mai are un atu si anume cel al competitivitatii. Sloganul tricolorului va putea convinge oricind si cu usurinta un nationalist sau pseudopatriot dar realitatea e ca economia nu functioneaza doar cu acestia ci cu majoritatea romanilor care gindesc logic si cintaresc optiunile inainte de a arunca un ban. Nu e chiar un cliseu sa afirmam ca produsele romanesti nu sint de o calitate exceptionala. Mai pe romaneste spus, foarte multe dintre ele sint extrem de proaste. Si atunci, a cumpara un anume produs doar pentru faptul ca se afla pe un raft deasupra caruia scrie “Autentic romanesc!”, sau in speranta de a ajuta un sarman muncitor roman, inseamna de fapt un sacrificiu. Renuntam la calitate pentru zimbetul pe care sapunul urit mirositor, crenvurstii umpluti cu hirtie igienica sau masina cu caroserie din staniol ni-l aduc, stiind ca undeva, un roman a cistigat suficient de multi bani pentru a-si cumpara altceva decit produse romanesti.

De pe site-ul Causes.com o cauza pentru economia romaneasca:

“Criza economica ne afecteaza pe toti! Este momentul in care trebuie sa ne aratam solidari. Sa nu asteptam rezolvari de la autoritati sau din strainatate. Solutiile simple si accesibile sunt cele mai bune. Nu trebuie sa semnezi petitii, sa protestezi ore in sir in fata unor institutii, sa-ti rupi ore din timpul liber pentru un proiect. Trebuie doar, atunci cand intri intr-un magazin, sa fii atent unde sunt fabricate produsele pe care le achizitionezi. Cumpara produse romanesti!”

In 2010, Guvernul, in frunte cu Ion Ariton, Ministrul economiei pe vremea aia, au lansat o campanie oficiala numita “Cumpara romaneste” pentru a convinge pe romani sa cumpere bunuri produse la ei acasa.  Brusc, pietele si superpietele au fost frumos colorate cu etichete, stegulete si chiar ambalaje ros-galben si albastre pentru a momi consumatori cu un zel nationalist. Insa, pentru cei cu o ardoare mai putin evidenta fata de tricolor (dar si pentru daltonisti) campania nu a reprezentat un motiv de renuntare la criteriile de alegere a unui produs. De fapt, campania a fost un esec, asa cum a recunoscut de curind si Maria Grapini, Ministrul delegat pentru IMM-uri, Turism si Mediu de Afaceri. Ea a afirmat ca sloganul trebuie schimbat, deoarece “romanii inca nu cumpara corect”. Ca sa ne educe in ale cumparaturii, Grapini a propus la inceputul lunii trecute un nou slogan: “Cumpara un produs romanesc de calitate”, ceea ce incercam cu totii sa facem si inainte de aceasta revelatie.

Deci, nu cred ca este vorba despre antiromanism, sau, ca sa raminem in ton, despre antiromaneste. Este vorba despre piata libera, despre capitalism, este vorba despre ceea ce inseamna competitivitate pe aceasta piata. Inseamna adaptare la standardele inalte pe care aceasta piata libera ne-a invatat sa le cautam. Orice produs, fie el romanesc, chinezesc, nemtesc si asa mai departe, are succes in momentul in care face citeva lucruri: satisface nevoile consumatorului, este de calitate si la un pret cit se poate de redus pentru acea calitate, este bine promovat prin mijloacele de advertising (de care nu ducem lipsa absolut deloc in Romania) si, cel mai important, pastreaza o consecventa in standardele de productie. Toate aceste elemente cladesc increderea celui care cumpara si il vor face sa mai cumpere o data, si inca o data. Dar aceasta incredere se cistiga in timp, cu efort si cu sacrificii la inceput dar nu din partea consumatorilor. Nu ei sint cei care pariaza pe afacerea respectiva, ci antreprenorul. Surpriza! Si mai mult decit atit, piata libera inseamna ca nu Statul face reclama gratuita prin campanii de acest gen cu autenticitatea produselor de pe rafturi, ci ei in calitate de oameni de afaceri, producatori, distribuitori garanteaza o piata produselor lor. Si daca nu sint capabili sa isi tina produsele pe piata, inseamna ca nu au ce cauta acolo. Pozitia pe care ne-o asumam atunci cind nu cumparam produse romanesti de proasta calitate, doar pentru a sustine sarmanii producatori romani (poate chiar fictivi), se numeste antiSMENism si este felul in care putem cu totii sa ajutam economia romaneasca si locurile de munca, modalitatea cea mai pragmatica, invitind producatorii romani sa-si ridice standardele la un nivel acceptabil pentru o piata internationala tocmai printr-o boicotare, daca vreti, a produselor de proasta calitate.

Dar, pina cind vom invata noi sa cumparam cum trebuie, sa alegem ce e bun si ce e rau (o practica nu chiar rea si inafara domeniului comercial) ne vor mai trage in teapa atit chinezii, cu stifturile produse in largul marii, cit si eternul taran roman, care va invata intr-o buna zi ca orasenii vor sa cumpere produse bio, dar sa produci chimio e mult mai profitabil.

One Response to De ce sa cumparam “romaneste”?

  1. cipy says:

    Mi-am cumparat din italia cu 260e 2 cauciuri pe care scria mare MADE IN ROMANIA. Nu a fost o alegere, era singura optiune. Consider in continuare ca pretul e exagerat de mare, insa nu stiu daca e vina producatorului, a lantului de distributie sau a vanzatorului final. Culmea e ca sunt multumit de calitatea cauciucurilor si le-am recomandat mereu. Daca produci ceva, indiferent ce, mai bine sau mai ieftin lumea nu va face carare la usa ta pt a cumpara.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *