web analytics

Cum pot angajatii sa schimbe organizatia

Stefan Alexandrescu

Stefan ALEXANDRESCU

consultant in strategie de comunicare si resurse umane

“Daca nu te motivezi, te dau afara!”

La un moment dat, un manager i-a povestit unui trainer despre o problema in compania sa, era vorba despre un climat neplacut, nervos, in care oamenii erau demotivati. Trainerul i-a propus sa vina in firma managerului si sa tina un seminar pentru motivarea angajatilor. Din cauza unei desincronizari intre programul firmei si al trainerului, seminarul nu s-a mai tinut, iar acesta l-a intrebat pe manager ce s-a mai intamplat dupa o luna. Managerul i-a raspuns incantat:

– Am rezolvat problema!

– Minunat! Ma bucur pentru tine! Cum?

– Foarte simplu. Am data afara angajatii demotivati si am angajat pe altii motivati in locul lor!

Acesta este un contraexemplu de a realiza managementul resurselor umane. Imagineaza-ti cum ar suna urmatorul mesaj din partea unui manager catre subalterni: “daca nu te motivezi in urmatoarea luna, te dau afara!”. Cu toate acestea, este valabila constatarea din piata americana de resurse umane, aceea ca “preselection beats training”, adica mai bine alegi bine de la bun inceput oamenii potriviti decat apoi sa investesti resurse in training care nu va functiona pentru oameni care nu sunt dispusi sa invete. Altfel spus, daca in exemplul (real) citat, managerul a ajuns la concluzia ca eroarea a fost una de selectie a personalului si a invatat cum sa-si selecteze personalul mai bine, atunci aceasta a fost decizia cea mai buna pe care a luat-o atunci. Impactul unor asemenea decizii se poate observa doar in timp.
triunghiul-lui-kotler

Triunghiul lui Kotler

Dupa cum arata acest model de mai sus, adaptat in continut si forma dupa cel propus de Philip Kotler, poti observa cum imaginea companiei, data de comunicarea in exterior, este comunicata primordial de la companie la clienti, identitatea organizatiei este cea perceputa in interior, de catre oamenii care formeaza cultura si valorile organizatiei, iar ambele sunt comunicate intre angajati si clienti. Este acea componenta a comunicarii numita “marketing interactiv”, cea pe care compania nu o poate controla.

Daca oamenii sunt motivati sa lucreze pentru o anumita companie, o vor spune si altora, iar imaginea companiei va avea o conotatie pozitiva pentru potentialii clienti, in caz contrar, promovand o imagine nedorita. Acest lucru nu poate fi controlat decat printr-o politica pe termen lung de sustinere a motivatiei interne a oamenilor care lucreaza in companie.

La un moment dat, un specialist de la o agentie de branding recunoscuta pe piata romaneasca, s-a dus la o companie care avea nevoie sa fie perceputa mai deschisa. Discutand cu mai multe persoane din companie, si-au dat seama cum aceasta era o misiune imposibila: pentru ca majoritatea angajatilor percepeau directorul economic ca un zbir care lua toate deciziile financiare in companie si orice cheltuiala depasea 100 de lei trebuia sa se constituie intr-un act care sa treaca prin biroul ei.

Ca o concluzie, atributul “deschis” nu avea cum sa fie o parte a identitatii companiei atata vreme cat identitatea acesteia, definita si perceputa de si prin angajati, crea senzatia de ingradire constanta a libertatii de miscare si de control, nicidecum de “deschis”, prin urmare, oricat de mult ar fi investit compania in image-change, nu avea sanse sa vopseasca cioara de fata cu angajatii.

Omul sfinteste locul

Exista companii care fara o anumita persoana sunt pierduti, fie din cauza competentelor specifice pe care le are acea persoana (mai ales raportata la compania aceea in mod deosebit), fie din cauza abilitatilor de lider ale acelei persoane. Spre exemplu, atunci cand Marie Saatchi a parasit conducerea companiei Saatchi & Saatchi, actiunile companiei au scazut la jumatate si alte persoane din organizatie si-au dat demisia.

Un fenomen interesant a inceput sa se petreaca pe piata resurselor umane din Romania in ultimii ani, persoane care conduceau departamente de resurse umane la companii multinationale dandu-si demisia si infiintandu-si propriile firme de consultanta, ceea ce a dus la inmultirea firmelor care ofera asemenea servicii pe piata romaneasca. Acest fenomen ilustreaza importanta leadershipului pe care, o companie, observand-o la timp, o poate folosi pentru a realiza schimbari in organizatie.

Asadar, protejeaza echipa! In momentul in care ai un grup sau o echipa deja formate, este important sa iei in considerare ce anume este comun pentru toti membrii echipei si sa iei o decizie si in functie de aceasta pentru cei care urmeaza sa se alature echipei. In acest fel, pastrezi o viziune unitara in firma, sporind sinergia si evitand conflictele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *