web analytics

CUM faci lucrurile conteaza mai mult ca oricand ACUM

afla_cum_dov_seidman_c1_final

Bogdan CAPRARU

Luna aceasta va prezint o alta carte foarte interesanta de la Editura Litera, colectia CEO – MUST READ – “Afla CUM. De ce modul in care facem ceva decide rezultatul actiunii”, scrisa de Dov Seidman. Inca din primele randuri ale Prefatei esti captat de subiectul cartii, de profunzimea ideilor impartasite. Practic este o carte despre filozofia societatii contemporane, care incearca sa clarifice “mersul lucrurilor”. Este o carte “grea”, nu doar prin numarul de pagini (peste 400), ci si prin complexitatea ideilor expuse intr-un mod clar si usor asimilabil. De asemenea, “greutatea” acestei carti este data si de catre cuvantul inainte scris de catre fostul presedinte american Bill Clinton. Publicata initial in 2007 si reeditata in 2011, “Afla CUM” a fost numita de The Wall Streeet Journal si Business Week una dintre cele mai bune carti de afaceri.

Pornind de la jocul de cuvinte din titlu, ideea centrala a cartii e de a schimba paradigma in obtinerea succesului. Ea nu merge dupa reteta clasica “CUM SA”, oferind anumite reguli care, daca sunt respectate, te va aduce la obiectivul final. Ea nu se doreste a fi un manual, un retetar sau set de reguli, ci ofera “o abordare – o perspectiva si un cadru – pentru a ne ajuta sa navigam in lumea interdependenta si interconectata la nivel global in care traim si muncim astazi”. Astfel, trebuie sa avem o noua viziune despre CUM procedam, o viziune pozitiva si plina de speranta, care ne va ghida dincolo de recompensele pe termen scurt, catre succesul durabil”.

Societatea actuala este marcata de utilizarea din ce in ce mai extinsa a tehnologiei, fiind o lume hiperinterconectata, unde transparenta devine litera de lege. In acest sens, diferentierea fata de competitori devine din ce in ce mai dificila. “Exista totusi un aspect care nu poate fi comercializat sau copiat: comportamentul – cum facem ceea ce facem”.

In opinia sa, cheia succesului in orice activitate este aceea ca cei care actioneaza sa fie “inspirati”. Astfel, Seidman vede trei moduri de control al conduitei si interactiunii umane: oamenii pot fi obligati, motivati si inspirati. In opinia sa, primele doua forme sunt perimate in sociatatea actuala, nici sistemul coercitiv, nici cel al recompenselor nu mai au puterea de a face ca lucrurile sa se miste. Actiunea umana ar trebui manata de inspiratie, de acea pornire launtrica care ghideaza oamenii catre “valori fundamentale – valori care sustin relatiile lor cu ceilalti, in cautarea unor viziuni impartasite, demne de dedicarea si angajamentul lor”. “Comportamentul generat de inspiratie incepe si se termina cu oamenii”. In acest sens, factorul catalizator, cel care genereaza aceasta pornire launtrica – inspiratia, trebuie sa fie stimulata de catre liderii organizatiilor. In acest context, orice lege, regulament, reglementare etc. va fi respectata intr-un mod natural, de la sine. “Un lider inspirat intelege ca valorile reale si sustenabile pot fi obtinute doar atunci cand urmaresti ceva mai presus de propria persoana, ceva care sa fie in folosul celorlati.”

Desi cartea pare ca abordeaza notiuni filozofice abstracte, Seidman insereaza o serie de cazuri si intamplari care vin sa lamureasca ceea ce doreste sa transmita. Astfel, consider ca e o carte pe care nu trebuie sa o ratati. Experienta autorului vine sa confirme acest lucru, autorul fiind fondatorul si directorul executiv al unei firme care ajuta companiile sa isi croiasca drum prin mediile juridice si legislative complexe si, totodata sa favorizeze dezvoltarea unor culturi etice. Dintre clientii sai amintim pe Apple, Pfizer, Johnson& Johnson, Viacom, DuPont, Rolls-Roice, 3M si The Dow Chemical Company.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *