web analytics

Culoarea stralucitoare a companiilor aeriene (I)

George Zaharia George Zaharia

Oricine a calatorit cu avionul a cunoscut si aura aceea deosebita, trezita de decorurile elegante si moderne, luminile calde din mediul ambiental, eleganta personalului, zumzetul linistit al motoarelor, cateringul divers si atent prezentat. Senzatia generala a pasagerilor, zburand printre nori, vazind minunate peisaje, este ca se gasesc intr-o lume ireala, ca traiesc un vis minunat.

interior avionhrana avion

Este cat se poate de real si nu visati !! Tot ansamblul acesta se numeste “in-flight services” in “lumea airlines”. Nici nu va inchipuiti cata energie, eforturi si atentie se acorda acestor aspecte, cate pagini de proceduri acopera, ce training complicat presupune pentru echipajele de pe punte si agentii de la sol.
Poate va intrebati de ce in trecut ( anii 70´ si 80´) calatoria cu avionul era ceva mult mai special decat in zilele noastre. De ce oare companiile aeriene se intreceau in a oferi cele mai alese mancaruri la bord, in schimb calatoria cu avionul era mult mai scumpa ? De ce platim totusi atat de multi bani astazi si ne confruntam cu intarzieri, bagaje ratacite, conexiuni pierdute ? Sau dimpotriva, platim in aparenta mai putin, dar ni se ascund celelalte taxe, de la taxa de bagaj, la pretul unei sticle de apa la bord, de la taxa de check-in pana la riscul de a ramine abandonat pe un aeroport oarecare in cazul situatiilor operationale mai complicate….

Unele raspunsuri la o parte dintre intrebarile de mai sus le vom gasi impreuna in cele ce urmeaza. Caci ne-am propus in materialul de fata sa explicam in mai multe episoade, rolul si influenta legislatiei din domeniul transporturilor aeriene in Europa si in domeniul transportului de pasageri, apoi sa aruncam o privire la ceea ce se intimpla in “airline market” ca dupa aceea sa vedem efectiv ce se intimpla in “intimitatea” unei linii aeriene si problemele cu care se confrunta, incheind cu unele comparatii intre modelele de organizare si functionare ale operatorilor aerieni contemporani, privind din perspectiva publicului larg dar si a cunoscatorilor din domeniu.

Inceputurile. Trebuie spus ca despre transporturi aeriene comerciale pe scara larga se poate vorbi dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Dar prima linie aeriana din lume se infiint   a in anul 1909, de catre Ferdinand Graf von Zeppelin, purtand numele de DELAG ( German Airship Corporation ) iar intre anii 1910 si 1913 inregistra un “fabulos” trafic de peste 34.000 pasageri.

Ferdinand Graf von Zeppelin

Dupa nici 20 de ani, in 1926, apare compania ” Deutsche Luft Hansa AG” prin fuziunea ” Deutscher Aero Lloyd AG” si  “Junkers – Luftverkehrs AG’, considerat a fi un moment marcant in transportul aerian de pasageri in Europa.

Actul de constituire Deutsche Lufthansa

Actul de constituire Deutsche Lufth Hansa

Lufthansa - reteaua de zbor 1926

Deutsche Lufthansa – reteaua de zbor 1926
Junkers 52Airbus 340

Trecut si prezent – Junkers 52 si Airbus 340

Toate acestea erau in proprietatea statului. Capitalurile erau finantate din fonduri publice, managementul asigurat prin ministerele de specialitate. Traficul si rutele erau mai degraba haotice de cele mai multe ori. Asistam la perioada experimentarilor in care liniile aeriene integrau tehnicile comerciale cu cele operationale, competitia rezumindu-se mai degraba la criterii non-economice, companiile mai puternice intrand pe teritoriul national al altei tari, aproape nestingherite. Iar acestea puteau avea sau nu, la randul lor, un transportator aerian capabil sa raspunda atacului comercial.

Abia in 1944 se pun bazele unei colaborari inter-guvernamentale, odata cu infiintarea Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (ICAO). Fiecarui stat i se recunostea suveranitatea asupra spatiului aerian national iar accesul transportatorilor aerieni straini se putea face doar prin acord bilateral intre statele in cauza. Concret, daca de exemplu, Compania KLM dorea sa opereze zboruri pe ruta Amsterdam-Frankfurt, era necesara incheierea unei Hotarari de Guvern prin care se stabilea la paritate ca si Lufthansa are aceleasi drepturi de trafic pe teritoriul national al Olandei.

va urma in numarul urmator al revistei

Sursa foto: www.airliners.net

5 Responses to Culoarea stralucitoare a companiilor aeriene (I)

  1. Mihaela says:

    E un articol interesant!Bravo George!
    Oare care ar fi efectele fuziunii intre doi giganti aerieni contemporani, astfel incat sa se formeze cea mai mare companie aeriana din lume? Ma refer la segmentul”trafic calatori” aici.

    • George Zaharia says:

      Multumesc Mihaela pentru incurajari.
      Dupa cum stim doua mari companii aeriene americane – United si Continental – au semnat deja procedura de incepere a fuziunii intre acestea. Rezultatul va fi o retea extinsa de operare care va cuprinde 370 de destinatii in 59 de tari, previzionandu-se un trafic de 144 milioane de pasageri si un venit anual de 30 miliarde de dolari. Flota combinata a celor doi giganti va totaliza 1056 de aeronave cu o capacitate totala de transport 186.474 locuri disponibile. Deci raspunsul este oarecum intuitiv : un oligopol extrem de puternic, capabil sa incline balanta comerciala in traficul aerian de pasageri la nivel mondial.

  2. Lima says:

    Buna George. Vreau sa te intreb care sunt standardele de siguranta ce trebuie respectate de companiile aeriene pentru a nu li se impune o interdicție de exploatare pe teritoriul comunitar?

  3. George Zaharia says:

    Draga Lavinia, iti multumesc pentru intrebare. Problemele intampinate de operatorii aerieni in spatiul comunitar, in scopul situarii la standardele inalte de siguranta si securitate, sunt numeroase. Pe de o parte ei trebuie sa faca fata concurentei acerbe, iar pe de alta parte, neindeplinirea standardelor poate duce la eliminarea de pe piata. De aceea, fiind o tematica extrem de vasta, mi-am propus sa public un articol separat pe aceasta tema. Sunt sigur ca mai sunt interesati si alti cititori. Asadar, voi reveni in unul din numerele viitoare al revistei. Multumesc pentru idee 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *