web analytics

Cui ii este frica de etica in afaceri?

Daniela Tatiana (Corodeanu) AGHEORGHIESEI

A vorbi despre etica in afaceri in fata studentilor de la o facultate cu profil economic, adica a viitorilor oameni de afaceri din tara noastra, este de multe ori o provocare care isi gaseste rezolvarea de abia la finalul unui semestru de studiu. Atunci este ca o primavara care isi aduce roadele, cand numar florile care au aparut dupa ce am ingrijit semintele.

Intrebarea fireasca ar fi: De ce este o provocare?
Este o provocare fiindca trebuie sa imi conving studentii (viitorul nostru este in mainile lor..) ca a fi etic merita, ca a fi etic in afaceri genereaza incredere, aliati, iti aduce profit si nu pierdere.

In ziua de azi s-ar parea ca a fi etic in afaceri inseamna, in mod paradoxal, a pierde profit. De multe ori, in discutiile pe care le am cu studentii mei, la inceput de semestru, vocea lor se ridica impotriva realitatii dure, in lumea afacerilor trebuie sa lupti mai degraba pe principiul “scopul scuza mijloacele” pentru a-ti gasi un loc pe piata, a-ti asigura supravietuirea afacerii sau chiar sa iti permiti luxul de a avea o echipa de angajati. Coruptie, concurenta neloiala, discriminari si inechitati, negocieri sub presiune si incorecte, taxe mari, poluarea mediului, nerespectarea contractelor, minciuna si manipularea…, par a fi provocari la care se poate raspunde dupa legea Talionului, “ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”: lipsa de etica pentru lipsa de etica…

Desigur, pe termen scurt s-ar putea sa castigi, sa functioneze sa inseli un client atat la calitatea produsului cat si la pret sau la perioada de garantie, sa iti exploatezi angajatii si sa ii platesti la un salariu minim sau chiar sa nu ii platesti la timp, sa nu le faci carte de munca, sa nu investesti in conditii de munca si sa nu le dai echipamente necesare dar in schimb sa le ceri performanta, sau sa nu iti onorezi contractele, sa platesti o achizitie printr-un cec fara acoperire, etc…dar cat timp poti face asta? Vor fi loiali? Vor ramane sa colaboreze mult timp?

Intr-un context al crizelor economice (dar nu numai), s-ar putea ca fiecare client sa fie de zece ori mai pretios, fiecare angajat sa nu fie usor de inlocuit, iar relatiile cu acestia se pastreaza doar daca depui in fiecare zi cate ceva in contul lor afectiv.

Deci etica este o investitie, asa cum investim zi de zi afectivitate in relatiile cu cei dragi.

Cum reactionam la randul nostru cand suntem inselati? Cat tribut mai dam acelor persoane care ne-au inselat increderea si asteptarile?

Cat de bine ne simtim atunci cand suntem la randul nostru simpli cetateni sau clienti care achizitioneaza servicii si produse de calitate indoielnica dar cu promisiuni mari, cand pretul de la raft este diferit de pretul de la casa sau cand aceste produse ne afecteaza sanatatea? Cand suntem manipulati printr-o publicitate agresiva? Cand cineva pleaca de la premisa ca am fi creduli si am putea fi amagiti?

Care este reactia atunci cand copilul nostru este discriminat si umilit intr-o organizatie desi a muncit multi ani pe bancile unei facultati si isi indeplineste responsabil sarcinile?

Dar atunci cand am investit intr-un proiect dar cineva tradeaza si ne vinde informatia unui concurent care o foloseste in beneficiul propriu si in detrimentul nostru?

Etica devine importanta atunci cand nu este prezenta, exact ca in teoria lui Frederick Herzberg cu factorii igienici: prezenta lor devine obligatorie, ne asteptam sa ii avem asigurati de la sine inteles dar nu aduce in mod direct satisfactie, dar lipsa lor creaza insatisfactie.

Cu toate acestea etica si profitul sunt un mariaj necesar dar si de succes.

A fi in afaceri inseamna automat a utiliza resurse, dar si a avea misiunea de a crea plusvaloare si a aduce bunastare societatii in care iti desfasori operatiunile. A avea profit zero, chiar si cu scuza investitiilor, este de multe ori o capcana. Cum poti justifica celorlalti ca esti performant si merita sa aiba incredere in afacerea ta, in capacitatea ta de a pastra locurile de munca, de a-ti imbunatati produsele si serviciile si de a fi un bun cetatean care face ceva pentru comunitatea sa in schimbul girului de a functiona si de a-i utiliza resursele? Cum vei putea atrage cei mai buni candidati pentru locurile de munca disponibile?

Legea de aur a eticii (The Golden Rule) spune ca “Ce tie nu iti place, altuia nu ii face!” Important este sa fim empatici si sa dorim relatii de afaceri de calitate.

Etica in sine este o investitie pe termen lung si cu avantaje intangibile la prima vedere, dar totusi sigure si care pot fi transformate in rezultate concrete si benefice: poti sa iti faci o carte de vizita si sa iti mediatizezi afacerea chiar pe baza acestei investitii: “Noi nu ne jucam cu etica, noi investim in ea”, “Pentru noi, a fi corect in afaceri inseamna a fi lider si ne permitem asta”, etc..pot fi sloganuri credibile, care sa te ajute sa iti pozitionezi afacerea in mintea clientilor si a partenerilor tai de afaceri. Mesajul primit ar fi ca firma este puternica, ca isi permite, si ca este capabila sa isi respecte niste valori in toate tranzactiile intreprinse, si ca poate fi intr-adevar un lider.

Ati auzit de Body Shop? Este o firma de cosmetice care a reusit sa isi faca un renume tocmai prin promovarea autentica a unor valori etice, fata de clienti, furnizori, concurenti, comunitate. De Johnson&Johnson si crezul lor moral stiti? S-au preocupat, au investit, au aratat grija fata de ceilalti si au devenit afaceri de milioane de euro sau dolari tocmai prin faptul ca au stiut sa isi valorifice inclusiv mediatic aceste eforturi. De fapt, chiar asa am aflat de ele la inceput, apoi am cumparat produsele. Au transmis o invitatie la incredere. Si am ramas fideli.

Desigur, pot fi date si alte exemple, negative, firme mari care vand produse de marca dar care sunt nevoite sa se justifice in fata opiniei publice si a legii pentru ca folosesc forta de munca infantila din tarile subdezvoltate, exploateaza angajatii, sau au produse care contin ingredienti si aditivi alimentari ce pot provoca dezastre in sanatatea noastra…Aici lista este foarte mare..

Din fericire disciplinele de managementul eticii ne ofera si metodele si instrumentele care pot fi folosite pentru a avea o afacere etica: crearea de coduri de etica, realizarea auditului de etica sau a programelor de monitorizare a climatului etic, liniile de etica (hotline ethics..), angajarea unor ofiteri ai eticii care pot monitoriza si ajuta la crearea unui mediu de lucru etic, sau promovarea unor politici etice reale si aplicabile.

Crearea unui cod de etica dar si respectarea acestuia nu face altceva decat sa iti aduca un inger pazitor: promisiunea indeplinita creaza incredere si rasplata, atat din partea celor din interiorul afacerii, cat si din partea celor din exterior; dar si evitarea multor probleme costisitoare procese intentate, amenzi in caz de reclamatii, dar si pierderea unor clienti care si-au pierdut increderea si care au facut poate si publicitate negativa (un client nemultumit poate sa iti faca defavoarea sa convinga cel putin altii opt sa nu mai achizitioneze produse de la tine). La acestea se pot adauga articole favorabile in presa, unde firma poate fi data drept exemplu de bune practici.

Cati dintre oamenii de afaceri romani au insa un cod de etica? Noi nu am auzit, dar daca l-ar avea ne-ar da un semn ca fac ceva mai mult decat ceilalti, ca s-au gandit mai mult decat doar la obtinerea profitului, ca doresc o balanta echilibrata si sanatoasa pentru succesul afacerii lor, adica pot imbina castigul cu etica. Astfel, noi am afla ca exista si i-am alege pe ei si nu pe altii..

Cati dintre actualii studenti nu si-ar dori sa lucreze intr-o firma care are un cod de etica? Asta ar fi garantia ca acolo ar avea conditii optime de munca, ar fi respectati, nu ar fi discriminati, ar fi tratati echitabil. Mesajul ar fi ca firma este puternica si ii pasa.

Un leadership etic, care pune bazele unei culturi etice in organizatie creaza loialitate din partea angajatilor, care sunt partenerii tai si la bine si la greu.

In final, concluzia pe care dorim sa o promavam este ca etica poate ajuta la crearea unui avantaj competitiv in afaceri. Iar daca ati citit aceste randuri, inseamna ca deja ati facut ceva pentru a ajunge acolo, un mare pas inainte, iar de la cuvant la fapta distanta este mult mai mica.

One Response to Cui ii este frica de etica in afaceri?

  1. Liviu Drugus says:

    Scopul scuza mijloacele! Acest adevar peren este chiar esenta eticii, adica a managementului echilibrat, informat si, in consecinta, performant. Orice scop propus isi ataseaza mijloacele adecvate care duc la atingerea acelui scop, dar si la prezervarea efectelor sale pozitive pe o scara suficient de larga incat sa nu fie un succes efemer si chiar daunator contextului in care ne situam. Acele mijloace care nu duc la scop sunt (sau ar trebui sa fie) rejectate din start! Respingand corelatia dintre scopuri si mijloace, respingeti, de fapt esenta eticii (a managementului). Sper intr-un dialog reciproc lamuritor. http://www.liviudrugus.wordpress.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *