web analytics

Cand NU functioneaza dezvoltarea personala

Stefan Alexandrescu

Stefan ALEXANDRESCU

consultant in strategie de comunicare si resurse umane

Creativitatea este supraevaluata. Limitele sunt necesare.

Imaginati-va o sala de oameni debordand de frenezie creativa, un adevarat delir, care, practic, daca nu e dirijat, adica daca nu exista strategie, risipeste munca oamenilor.

Agentia de publicitate BBDO din Londra a avut un client ce comercializa un medicament pentru care trebuia sa faca un spot TV. Cei de la agentie aveau niste idei foarte neconforme cu viziunea clientului, dar au insistat sa faca clipul dupa cum voiau ei in ciuda acestui fapt. Stii ce s-a intamplat? Au mers pana intr-acolo incat sa inscrie clipul la Cannes fara permisiunea clientului. Da, au castigat. Stii ce s-a intamplat? Au pierdut clientul. Acum, ai zice: «excelent, bravo lor, de ce trebuie acum autorul articolului sa vada partea negativa a lucrurilor?». Practic, ce urmarea BBDO ca agentie prin repsectivul contract? Sa piarda clienti? NU. Urmarea sa pastreze clienti. Unde a dus strategia pe care au folosit-o? La pierderea unui client. A fost o lectie usturatoare pentru intreaga industrie de publicitate la nivel international – acela ca sunt niste limite pe care in goana dupa premii unii le trec.

minge de foc pt Economia Online

Am aflat cand am pornit pe drumul propriei dezvoltari personale si profesionale, acum vreun deceniu, ca este important sa tratezi limitele ca pe orizonturi. Sa depasesti toate berierele imaginatiei, sa fii liber sa iti folosesti creativitatea intr-o maniera care sa aduca beneficii umanitatii, tie… Suna frumos, nu? Ei bine, nu e chiar asa. Am vazut oameni extrem de creativi, care aplica asta, care sunt extrem de tristi in adancul sufletului… pentru ca asta nu e de ajuns.

O alta perspectiva este si mai interesanta, si complementara, si la fel de adevarata: Un vas, ca sa contina apa, are nevoie sa aiba limite. Are nevoie sa poata sa fie apucat, sa poata sa fie « definit » cumva. Tot la fel, si lucrurile este necesar sa aiba niste limite. Se zice « open your mind! », « get out of the box ». Heisenberg, care a emis celebrul principiu al incertitudiniiin fizica, afirma « Niciodata nu vei reusi sa stii tot ce ai nevoie sa stii, prin urmare va fi cazul sa iei alegeri in viata bazandu-te pe decizii partiale ».

Fixeaza-ti un scop si munceste in directia acestuia!

Dezvoltarea personala nu e o bomboana dulce cumparata in hypermarket, ea este o reteta pentru fiecare pe care o prepara cu munca si in timp

Exista un entuziasm, o frenezie la unii oameni cu privire la dezvoltarea personala si profesionala. Si asta e un lucru bun. Din pacate, multi trateaza acest lucru intr-o maniera care nu produce schimbari reale in viata lor. De fapt, este vorba despre o energie care se consuma de dragul de a fi consumata. Iar pentru unii, cu regret o spun ca eu cred, chiar pentru (prea) multi din cititorii acestui site, ramana la nivelul de entuziasm, de hobby. Articolele si cartile de dezvoltare personala si profesionala nu sunt facute ca sa fie entertaining. Sau daca sunt facute, nu pentru asta este cazul sa va investiti timpul pentru a le citi, ci pentru schimbarile benefice pe care le pot produce in viata voastra!

Am intalnit de-a lungul activitatii mele in domeniul resurselor umane, oameni care aveau un potential extraordinar. Care aveau capacitatea de a face lucruri absolut extraordinare. Dar alegeau sa nu le faca. Din diferite motive. Nu reuseam sa inteleg. Le recomand celor care de asemenea nu reusesc sa inteleaga acest lucru filmul «Good Will Hunting», este despre un geniu al matematicii care lucreaza ca om de serviciu la o prestigioasa universitate americana, si nu vra sa se foloseasca de geniul lui. Acest film i-a lansat pe atunci necunoscutii Matt Damon si Ben Affleck, protagonistii si scenaristii acestui superb film despre acceptare (cei doi au castigat si un Oscar pentru asta).

Stateam de vorba la un moment dat cu un client care nu era multumit de valorile pe care le avea si-mi spunea ca se chinuie de 5 ani ca sa si le rezolve si sa se schimbe. Atunci i-am spus un singur lucru: cu tehicile pe care le stiu, pot face ca ceea ce pentru tine reprezinta o problema, sa dispara, iar asta intr-un demers de consultanta ce nu ar dura mai mult de cateva ore. Dar… eu am doar instrumentele. Daca clientul nu este dispus sa actioneze, daca el chiar nu simte nevoia de schimbare decat declarativ, atunci lucrurile vor ramane la fel. Indiferent la cate cursuri s-ar duce, cate carti si articole ar citi si cu oricat de multe persoane ar vorbi despre efectele miraculoase ale dezvoltarii personale. Peste 5 ani va fi tot in acelasi punct, daca nu va alege sa actioneze, sa iasa din zona de confort.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *