web analytics

Bazele tranzactionarii Forex – Lectia 8

mihai-iacob

Mihai IACOB, Trading Instructor ForexEDU

Inflatia si CPI

CPI (Consumer Price Index= Indicele preturilor de consum) este masura cea mai utilizata a inflatiei si, uneori, este privit ca un indicator al eficientei politicii economice a guvernului. Acesta ofera informatii cu privire la modificarile pretului din economia natiunii, pret platit de guvern, de companii, de angajati si de persoanele private. Acesta este de obicei folosit de catre acestia ca un ghid pentru luarea deciziilor economice. In plus, presedintele, Congresul si Federal Reserve Board (Comitetul Bancii Federale) utilizeaza tendintele CPI-ului pentru a-i ajuta la formularea politicilor fiscale si monetare.

Indicele preturilor de consum este schimbarea medie in timp in preturile platite de consumatorii urbani pentru un cos de bunuri de consum si servicii. Cosul CPI este obtinut pornind de la informatiile detaliate privind cheltuielile efectiv facute, furnizate de catre familiile si persoanele fizice. Cei mai multi dintre indicii specifici CPI din SUA au ca baza de referinta anii 1982-1984. Aceasta inseamna ca Biroul de Statistica a Muncii (BLS – Bureau of Labor Statistics) a stabilit nivelul mediu al indicelui – egal cu 100 – (reprezentand nivelul pretului mediu) pe o perioada de 36 de luni care acopera anii 1982, 1983, si 1984. BLS masoara apoi modificarile in legatura cu aceasta cifra. Un indice de 110, de exemplu, inseamna ca a fost o crestere de 10% in preturi fata de perioada de referinta; in mod similar, un indice de 90 inseamna o scadere de 10%. Pentru actualul mod de calcul al CPI-ului, informatiile au fost colectate prin sondaje privind cheltuielile consumatorilor pentru anii 2005 si 2006. Nu este o inregistrare exacta a cheltuielilor gospodariilor individuale, dar ofera o imagine buna a modului in care cresterile preturilor afecteaza cheltuielile unei gospodarii tipice si asupra schimbarii “puterii de cumparare” a dolarului din cauza inflatiei.

CPI este format din toate bunurile si serviciile achizitionate pentru consum de catre populatia de referinta. Grupurile majore, si exemple de categorii din fiecare, sunt dupa cum urmeaza:

– ALIMENTE SI BAUTURI (cereale pentru micul dejun, lapte, cafea, vin, carne de pui, snacks-uri)

– LOCUINTA (chiria resedintei, rata proprietarilor, combustibilul de incalzire, mobila de dormitor)

– IMBRACAMINTE (camasi barbatesti si pulovere, rochii pentru femei, bijuterii)

– TRANSPORT (vehicule noi, tarifele companiilor aeriene, benzina, asigurarea auto)

– SERVICII MEDICALE (medicamente si consumabilele medicale, servicii de asistenta, ochelarii de vedere si ingrijirea ochilor, servicii de spital).

– DIVERTISMENT (televizoare, jucarii, animalele de companie si produsele pentru acestea, echipament sportiv, taxe de intrare)

– EDUCATIE SI COMUNICARE (taxe de scolarizare, taxe postale, serviciile telefonice, software-ul de calculator si accesoriile IT)

– ALTE BUNURI SI SERVICII (produse din tutun, tunsori si alte servicii personale, cheltuieli de inmormantare).

Modificarile preturilor de la luna-la-luna sau de la an-la-an se face prin compararea valorilor indicelui si sunt de obicei exprimate in mod procentual – de exemplu, “preturile de consum au crescut cu 0,3 la suta, incepand cu luna trecuta”.

Aceasta schimbare procentuala este denumita rata inflatiei – de exemplu, rata inflatiei pentru ultimele 12 luni este de 2,5 la suta.

Acest grafic arata efectul ratei inflatiei asupra pretului unui cos de bunuri. Daca rata inflatiei anuala a fost de 2,5 la suta, aceeasi selectie de bunuri, care costa 400 $ cu 12 luni mai devreme, poate fi acum achizitionata la un pret de 410 $.

 cpi

Multi investitori si Fed-ul monitorizeaza in mod constant aceasta cifra pentru a obtine o intelegere cu privire la viitorul ratelor dobanzilor. Ratele dobanzilor sunt importante, deoarece in afara de a avea un impact direct asupra fluxului de capital ce intra in tara, ele spun de asemenea multe despre operatiunile de carry trade ce au la baza dolarul. Daca cifra inflatiei vine mai mare decat era de asteptat, traderii vor interpreta acest fapt astfel: o majorare a ratei dobanzii este mult mai probabila in viitorul apropiat si vor cumpara astfel moneda. Daca inflatia este mai scazuta decat asteptarile, acest fapt poate determina traderii sa astepte neimplicati pana cand Banca Centrala va lua o decizie. In esenta, tranzactionarea unei modificari negative a CPI-ului este mult mai dificila decat tranzactionarea unei schimbari pozitive datorita naturii diferite a interpretarilor. O crestere semnificativa a CPI-ului va duce la mult optimism, insa o scadere nu va duce neaparat la pesimism. CPI-ul masoara inflatia la nivelul comertului cu amanuntul (al consumatorilor), in timp ce PPI (Producer Price Index – Indicele preturilor la producator, n.trad.) masoara inflatia la nivel en gros (al producatorilor, la poarta fabricii).

In Statele Unite, numerele CPI sunt facute publice o data pe luna. Cand ies numerele (de obicei la mijlocul fiecarei luni), acestea reflecta datele pentru luna anterioara. CPI-ul este de asemenea publicat lunar in Europa, Marea Britanie, Canada si Japonia. Multe alte tari elibereaza aceste date doar trimestrial. Datele acestor anunturi si multe alte date fundamentale pentru tranzactionare pot fi urmarite la Daily FX – Calendarul economic global, care poate fi accesat la adresa http://test.dailyfx.com/calendar/

Pe masura ce veti continua lectiile de analiza fundamentala, interdependenta fiecarei dintre aceste zone va deveni din ce in ce mai evidenta. Tineti minte acest lucru in timp ce urmariti celelalte lectii astfel incat sa va puteti forma o imagine de ansamblu completa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *