web analytics

“Automatizarea” reprezinta cheia pentru eficientizarea proceselor vamale

Noul Cod Vamal (2)

Deloitte si BusinessMark Event Management au organizat pe 31 martie 2016, la Hotel Intercontinental Bucuresti conferinta cu tema “Noul Cod Vamal al Uniunii Europene.

 Pe 29 Decembrie 2015 au fost publicate in Jurnalul Oficial normele delegate si normele de implementare ale Noului Cod Vamal al Uniunii Europene. Pe baza acestora, autoritatile vamale din toate Statele Membre si operatorii economici se vor pregati pentru derularea operatiunilor in noile conditii din 1 mai 2016.

In prima sesiune de discutii, speakerii invitati au fost: Claudiu Ardeleanu, Director General, Directia Generala a Vamilor din Romania, Octavian Botea, Director Adjunct, Proceduri Vamale, Directia Generala a Vamilor din Romania si Georgiana Sima, Sef de Vama Dacia. Sesiunea a fost moderata de Mihai Petre, Senior Manager servicii fiscale, Deloitte Romania.

Dintre masurile cu impact imediat, dezbaterile din prima sesiune s-au axat pe modificarile ce vor fi aduse sistemului de garantare pentru anumite operatiuni vamale dupa 1 mai 2016 si pe atentia sporita ce trebuie acordata bunurilor aflate sub o procedura vamala/regim vamal inainte si dupa 1 mai 2016.  Pana la acest moment, pe site-ul Directiei Generale a Vamilor (www.customs.ro) au fost postate pentru dezbatere 17 proiecte de Ordin pentru implementarea diverselor aspecte ale Codului Vamal Unional.  Toti operatorii economici implicati in operatiuni cu bunuri din afara Comunitatii sunt invitati sa le parcurga cu mare atentie si sa transmita cat mai repede propuneri si sugestii astfel incat pana la finalul lunii aprilie ele sa fie publicate in Monitorul Oficial.

Ca si modificari cu orizont de timp mai lung, atat automatizarea procesului de vamuire cat si intarirea controlului pe orizontala in baza analizei de risc au fost aspectele cheie dezbatute intens.

Prezentarile celei de-a doua sesiuni au fost sustinute de Alexander Baert, avocat specialist in Drept Vamal, Belgia.

“Tranzactiile dintre partile care fac parte din aceeasi coporatie devin din ce in ce mai importante.  Mai mult de 60% dintre tranzactii sunt facute de companii care au legatura intre ele. Majoritatea tranzactiilor importante se desfasoara intre parti afiliate.  Asta este problematic pentru ca preturile de transfer nu sunt aceleasi. Importatorii se bazeaza in mod frecvent pe preturile lor de transfer ca baza pentru valoarea in vama.  Ajustarile retroactive ale preturilor de transfer pot avea impact asupra valorilor vamale anterioare, asupra taxelor si asupra TVA.  Avem metodologii diferite, asa ca daca sunteti companie trebuie sa stiti ca exista diferente intre cele doua concepte”, a declarat Alexander Baert.

Specialistul a atras atentia asupra elementelor la care companiile trebuie sa fie atente.

“Atunci cand oferiti documentatia necesara pentru preturile de transfer trebuie sa stiti ca aceasta este importanta pentru autoritatile vamale, dar acestea sunt atente si la alte aspecte. De exemplu, taxarea directa este foarte importanta pentru autoritatile vamale, iar regulile difera de la tara la tara, de aceea trebuie sa fiti foarte atenti.  Evaluarea este de principiu aceeasi in tari ca Franta, Belgia si Romania, dar asta nu inseamna ca nu exista si interpretari diferite ale autoritatilor vamale”, a afirmat Alexander Baert.

Mihai Petre, Senior Manager servicii fiscale, Deloitte Romania, a punctat cele mai importante concluzii ale antevorbitorului sau.

“Observam dorinta legiuitorului de a ne ajuta sa stabilim cu certitudine modul de calcul a valorii in vama.  Va recomand sa aveti foarte mare atentie la securizarea tranzactiilor vamale.  Majoritatea disputelor cu autoritatile vamale sunt centrate pe stabilirea valorii in vama.  Sfatul meu este sa faceti cereri pentru emiterea de Informatii Obligatorii de Valoare in Vama.  Asta ii va ajuta si autoritatile sa-si dea seama inclusiv de personalul necesar spre a fi alocat pentru solutionarea acestora”, a explicat Mihai Petre.

Speakerii ultimei parti a zilei au fost Daniela Neagoe, Senior Consultant servicii fiscale, Deloitte Romania si Mihai Petre.

Daniela Neagoe a enumerat Procedurile speciale: tranzit unional, depozitare: depozitare temporara, antrepozit vamal si zone libere, utilizarea specifica: admiterea temporara si utilizarea finala, prelucrare: perfectionarea activa si perfectionarea pasiva.

“Majoritatea depind de noile conditii de autorizare AEO.  Pe tranzitul uninonal, nu este obligatoriu sa fiti autorizat AEO, dar va deveni un criteriu necesar fara de care nu veti mai putea sa va desfasurati activitatea. Recomandarea noastra este daca intentionati sa folositi de la 1 mai 2016 proceduri simplificate sa aplicati cat mai repede pentru certificarea AEO. Regulamentul delegat prevedere necesitatea obtinerii unei autorizatii pentru a beneficia de aceasta simplificare. La regimul de perfectionare activa apar cele mai multe modificari. Acesta se va uni cu regimul de transformare sub control vamal.  Procedura de rambursare a drepturilor de import va fi eliminata. Conditia de re-export a bunurilor dupa pocesare sub regim nu va mai fi obligatorie”, a explicat Daniela Neagoe.

Mihai Petre a citat cateva dintre Normele tehnice de modificare a sistemului vamal RCDPS:

  • Inainte de luarea deciziei de a nu acorda liberul de vama, lucratorul vamal comunica declarantului motivele care au stat la baza acesteia.
  • Declarantului i se acorda posibilitatea sa isi exprime punctul de vedere.

Un eveniment Deloitte Romania, organizat cu sprijinul BusinessMark Event Management.

Evenimentul a avut drept parteneri media: Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business Editors, Economic ZOOM, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Legal Magazin, Transilvania Business, Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Antreprenor in Romania, Mark Media, Rabbit Media si Plan de afacere.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *