web analytics

Ape bugetare tulburi. Sanatatea vrea sa sparga gheata

Ionel BostanIonel BOSTAN

 Tema reorganizarii teritoriale, introdusa pe agenda de lucru a Executivului de aproape doi ani, continua sa constituie inca un subiect pregnant. De fapt, astazi, in Romania, ideea regionalizarii, in sensul desfiintarii judetelor (sau scaderii importantei lor) si constituirii unor regiuni, mai mari sau mai mici, dupa caz, capata o amploare aflata in crestere exponentiala. Si aceasta pe fondul acceptarii faptului ca regionalizarea ca atare este obligatorie si e impusa de UE, a carei ratiune este explicata prin aceea ca banii europeni trebuie sa fie distribuiti cu cea mai inalta eficienta. Evident, si disputele sint dintre cele mai aprige. Se vorbeste de vechea regiune autonoma maghiara care sa includa judetele Harghita, Covasna si Mures, dar reinvie si dorintele de a pastra o hegemonie din partea judetelor de munte in fata celor de deal, pe criteriul ca muntenii au mai multe resurse materiale decit “luncasii” (cei de la ses).

Oricum, se accepta deja ca delimitarea regiunilor trebuie sa tina cont de mai multe lucruri: mostenire istorica, functionalitatea legaturilor cu alte orase din regiune si de impartirea egala a populatiei tarii intre regiuni, atit numeric, cit si ca potential economic. Ceea ce e sigur, gasirea unui echilibru intre cele trei criterii este cit se poate de dificila. Pe acest fundal, mesajele de la nivelul cel mai inalt este cit se poate de auster: ni se transmit informatii (ne)lamuritoare cu o parcimoniozitate care bate la ochi. Iar in plina fierbere, in raporturile Centrului cu Provincia, apare problema (deloc noua, pentru ca a ridicat-o FMI anul trecut) a reducerii arieratelor unitatilor administrativ-teritoriale (UAT). La data de 31 decembrie 2012, respectivele unitati inregistrau un volum al arieratelor, fata de furnizori, in suma de 840,2 milioane lei. In numai 30 de zile, la finele lunii ianuarie 2013, aceleasi arierate inregistreaza o crestere cu cca. 300 milioane lei.

Tocmai de aceea, modificarile legislative in domeniul reducerii acestor arierate vizeaza urmatoarele:

• prin derogare de la prevederile Legii nr.273/2006 privind finantele publice locale, suma aferenta procentului de 20%, respectiv 15%, din cota defalcata din impozitul pe venit de 18,5%, respectiv 7%, si din sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, precum si sumele retinute ca urmare a aplicarii gradului de necolectare a impozitelor si taxelor locale, se repartizeaza prin HCJ, numai pentru achitarea arieratelor provenite din neplata cheltuielilor de functionare si/sau de capital, in ordinea cronologica a vechimii arieratelor, pina la achitarea integrala a acestora. Dupa achitarea lor, se pot aloca sume si pentru sustinerea programelor de dezvoltare locala si a proiectelor de infrastructura care necesita cofinantare locala;

• daca o UAT are calitatea atit de debitor pentru obligatii de plata restante inregistrate fata de un furnizor, cit si de creditor pentru creantele fiscale restante, catre bugetul local, ale furnizorului respectiv, aceasta poate opera stingerea obligatiilor reciproce potrivit procedurii aprobate prin ordin MFP si al ministrului delegat pentru buget.

In cazul in care disponibilitatile bugetelor locale sint insuficiente pentru operarea stingerii obligatiilor aratate, unitatile Trezoreriei Statului (TS) urmeaza sa asigure echilibrarea temporara a golului temporar de casa al bugetului local determinat de operatiunea de stingere a obligatiilor, din disponibilitatile contului curent general al TS. Insa, suma acordata pentru echilibrarea bugetelor locale nu poate depasi nivelul sumei care face obiectul stingerii obligatiilor si se recupereaza integral in aceeasi zi lucratoare in care a fost acordata, dupa finalizarea operatiunii de stingere a obligatiilor. Ceea ce a devenit obligatoriu, pentru Primarii, este ca datoriile mai vechi de 90 de zile trebuie sa scada cu 5% lunar, in timp ce institutiile publice subordonate, finantate integral din venituri proprii, trebuie sa isi reduca arieratele cu 3% lunar. In cazul in care nu vor respecta aceasta obligatie, autoritatile locale ar urma sa piarda finantarea prin transferurile de bani de la bugetul de stat si cotele defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale. Numai ca inainte de a vedea efectele unor atari modificari, deja se fac valuri pe tema reducerii – de catre Executiv – cu 15% a cheltuielilor cu personalul si a cheltuielilor cu bunuri si servicii. Faptul ca posturile vacante din administratie nu au mai fost bugetate in acest an prin legea bugetului, determina ca respectiva reducere sa poata fi operata doar prin taieri ale cheltuielilor salariale ori disponibilizari. Sa amintim, in sectorul bugetar lucreaza aproape 1,2 milioane de persoane, cheltuielile aferente pentru acest an sint de 46,2 miliarde de lei, iar cele cu bunurile si serviciile totalizeaza 37,2 miliarde de lei. Astfel, reducerea cu 15% presupune scaderea cheltuielilor bugetare cu 12,5 miliarde de lei. Daca pomeneam in titlu despre temeraritatea Sanatatii in pornirea reformei cuplate cu regionalizarea, sa spunem ca incepe sa prinda contur, desi nu unul foarte sigur inca, faptul ca vor fi desfiintate CAS (care consuma 3% din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate) si DSP. Deja pentru acestea sint proiectate unitati stabile la nivelul celor opt regiuni nou prefigurate. Se pare ca aceste structuri – pentru judetele din Moldova, care vor fi arondate regiunii cu capitala la Iasi, vor avea un sediu central in vechea capitala a Moldovei, iar la nivelul judetelor aceste structuri vor functiona ca simple puncte de lucru. In fine, este important de adaugat ca Ministerul Sanatatii a stabilit in linii mari ca 35% din personalul actual angajat in CJAS si in DSP vor fi transferate la CJ care au spitale in subordine, iar 20% dintre angajati vor asigura functionarea celor opt case regionale de asigurari de sanatate. Tot in final, nu putea fi evitata nici latura mai putin vesela: cca. 45%, adica aproape 1.000 de persoane, vor fi trimise in somaj.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *